به گزارش ایرنا، بخش تحقیقات اقلیمی ناسا چندی پیش بر اساس نتایج یک تحقیق چند ساله برای مدلسازی دوره‌های اقلیمی پیش بینی کرد ظرف سه تا چهار دهه پیشِ رو کره زمین با یک نوع تغییر نظام بارش مواجه، از بارش در مناطق خشک کاسته شده و به بارش در مناطق مرطوب افزوده می شود. بر این مبنا مناطق خشک کنونی جهان خشکتر می‌شوند، بیابانها پیشتر می‌ روند و مناطق استوایی پربارشتر خواهند شد.
بر اساس این تغییرات اقلیمی همچنین بین 30 تا 40 سال آینده بخشهای وسیعی از ایران به بیابان مطلق تبدیل و بیشتر مناطق نیمه خشک کنونی نیز به بیابان مبدل می شوند. به گفته رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ظرف 10 سال اخیر بیشتر از 97 درصد مساحت ایران دچار پدیده خشکسالی انباشته و بلندمدت شده است.
این در حالی است که شاخص جهانی استفاده از آبهای تجدیدپذیر در دنیا 40 درصد می باشد ولی در ایران طبق اعلام مسئولان مرتبط بیش از 86 درصد آبهای تجدیدپذیر استفاده می شود که بیانگر وضعیت بحرانی و فوق بحرانی است.
همچنین طبق آخرین نتایج مطالعات 'طرح جامع آب' بیش از 90 میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می شود که با بازچرخانی آن و استفاده از پساب تصفیه خانه ها برای بخش کشاورزی می توان از برداشت حجم زیادی از آبهای زیرزمینی جلوگیری کرد.
بر این اساس موضوع تصفیه خانه های فاضلاب از اولویتهای دولت تدبیر وامید از ابتدی کار بود بطوری که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا ابتدای آغاز فعالیت دولت یازدهم هر سال بطور متوسط پنج تصفیه خانه در کشور بهره برداری می شد اما در طول فعالیت دولت یازدهم 42 تصفیه خانه در سطح ایران بهره برداری شد و این روند در دولت دوازدهم نیز با جدیت دنبال می شود.
طرحهای تصفیه خانه فاضلاب در خراسان رضوی به عنوان یکی از استانهای درگیر با تنش آبی که هجدهمین سال خشکسالی را پشت سر می گذراد، در دولت یازدهم و دوازدهم پیشرفت خوبی داشت بطوری که در این مدت سه تصفیه خانه در شهرهای این استان ساخته شد و ظرفیت در دست بهره برداری تصفیه خانه های فاضلاب در مشهد به عنوان دومین کلانشهر بزرگ ایران از 100 هزار مترمکعب در شبانه روز به 263 هزار مترمکعب افزایش یافته است.
استاندار خراسان رضوی می گوید که برای تامین آب مورد نیاز این استان و مشهد طرحهای کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت تعریف و برنامه ریزی شده است.
علیرضا رشیدیان افزود: بهره وری، چرخش آب و بهره برداری مجدد از پسابها که در برخی شهرهای خراسان رضوی نظیر مشهد، سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه و تربت جام اجرا شده با توجه به ظرفیت چشمگیر پساب می تواند بخشی از نیازهای آب در حوزه های فضای سبز و صنعت را تامین کند.
وی ادامه داد: ایجاد مخزنهای آب در شهرهای بزرگ، اصلاح شبکه های آبرسانی، ساخت تصفیه خانه ها با مشارکت بخش خصوصی و اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب از دیگر برنامه های کوتاه مدت در دست اجرا در خراسان رضوی است.

* هفت تصفیه خانه در خراسان رضوی
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص عملکرد دولت در این حوزه گفت: در ابتدای انقلاب هیچ تصفیه خانه فاضلابی در این استان وجود نداشت و پس از آن تا پایان فعالیت دولت دهم تعداد چهار تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای خراسان رضوی به جز مشهد ساخته شد اما اینک این تعداد با تلاش و تدبیر دولت دوازدهم به هفت تصفیه خانه افزایش یافته است.
محمد مقدوری افزود: جمعیت تحت پوشش فاضلاب شهری نیز در شهرهای خراسان رضوی به جز مشهد در ابتدای انقلاب صفر و در سال 1384 حدود 90 هزار نفر بود اما این رقم هم اینک به 524 هزار نفر رسیده است.
وی ادامه داد: همچنین در راستای سیاستهای دولت تدبیر و امید ورود بخش خصوصی در تکمیل طرحهای نیمه تمام فاضلاب شهرها مورد توجه جدی قرار گرفت بطوری که هم اینک هشت هزار و 825 میلیارد ریال پروژه در شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی توسط بخش خصوصی در دست اقدام است.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: با تکمیل و بهره برداری این پروژه ها جمعیت تحت پوشش خدمات فاضلاب شهری شرکت آب و فاضلاب در این استان به بیش از 50 درصد کل آن می رسد.

* رشد هفت درصدی تامین آب شهری
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این شرکت با زیر پوشش بردن یک میلیون و900 هزار نفر خدمات آبرسانی به ساکنان 73 شهر را در سطح استان به جز کلانشهر مشهد در بخش تامین و توزیع آب بر عهده دارد.
حسین اسماعیلیان فزود: ظرفیت تامین آب شهری خراسان رضوی در سال 1391 به میزان 230 میلیون مترمکعب در سال بود اما این رقم هم اینک با رشد هفت درصدی به 247 میلیون مترمکعب در سال رسیده است.
وی ادامه داد: تابستان امسال 30 شهر که 65 درصد جمعیت خراسان رضوی در آنها سکونت دارند با کسری آب به میزان 400 لیتر در ثانیه و تنش آبی مواجه هستند. بر اساس مطالعات انجام شده کسری آب خراسان رضوی در افق سال 1420 بیش از شش هزار و 200 لیتر در ثانیه خواهد بود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی به اجرای پروژه های مختلف برای عبور از شرایط تنش آبی اشاره و بیان کرد: پساب مصرفی بخش آشامیدنی پس از تصفیه می تواند در بخش صنعت، کشاورزی و آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد.
وی بازچرخانی آب را فرصت مناسبی برای کاهش میزان اضافه برداشت از سفره های زیرزمینی ذکر و بیان کرد: هم اکنون شبکه جمع آوری فاضلاب در شهرهای سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه، کاشمر، گناباد، تایباد، تربت جام، قوچان، طرقبه شاندیز و گلبهار در حال اجرا است.
او گفت: ظرفیت فعلی تصفیه خانه های فاضلاب در خراسان رضوی به جز مشهد 58 هزار متر مکعب است. تا 25 سال پیش هیچ شهری در این استان از شبکه جمع آوری فاضلاب برخوردار نبود ولی هم اکنون در 11 شهر شبکه فاضلاب و تصفیه خانه مدرن در حال اجرا و در هفت شهر در حال بهره برداری است.
اسماعیلیان افزود: جمعیت کنونی زیر پوشش خدمات فاضلاب شهری در خراسان رضوی 524 هزار نفر است که نسبت به دولت دهم 38 درصد رشد دارد.
وی ادامه داد: همچنین 73 شهر در این استان با جمعیت یک میلیون و 789 هزار نفر زیر پوشش خدمات ارائه آب شرب بهداشتی و سالم هستند. طول خط انتقال آب شهری در خراسان رضوی نیز هزار و720 کیلومتر است که نسبت به دولت دهم 7هفت درصد بیشتر شده است.

* افزایش 160 درصدی ظرفیت تصفیه خانه های مشهد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ظرفیت در دست بهره برداری تصفیه خانه های فاضلاب این کلانشهر در ابتدای فعالیت دولت یازدهم 100 هزار مترمکعب در شبانه روز بود که هم اینک به 263 هزار مترمکعب افزایش یافته است.
علیرضا طباطبایی افزود: ظرف 40 سال اخیر جمعیت ایران دو برابر شده اما در کلانشهر مشهد شاهد افزایش شش برابری جمعیت و سالانه حضور خیل عظیم زائران هستیم و همین امر ملاحظاتی را از منظر تامین و توزیع آب در این کلانشهر ایجاد کرده است.
وی به رویکرد دولت و تاکید بر ایجاد شرایط مطلوب آبرسانی و خدمات برای زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی اشاره و بیان کرد: ظرفیت مخازن آب شهری مشهد از 138 هزار مترمکعب در شبانه روز سال 1371 به 646 هزار مترمکعب در دولت دوازدهم رسیده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: تاکنون پنج هزار و 620 کیلومتر شبکه انتقال آب در این شهر اجرا شده و 100 درصد جمعیت سه میلیون و 500 هزار نفری آن در قالب یک میلیون و 281 هزار فقره اشتراک زیر پوشش شبکه آبرسانی هستند.
وی گفت: 70 درصد جمعیت مشهد نیز زیر پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب هستند. سه هزار و 300 کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب در این شهر اجرا شده که 550 کیلومتر آن مربوط به دو سال اخیر است.
در مجموع دولت تدبیر وامید در بخش آب و فاضلاب اقدامات شاخصی داشته و با توسعه طرحهای آبرسانی روستایی، شبکه ‌های توزیع و خطوط انتقال آب شهری و روستایی، شبکه ‌های جمع آوری و انتقال فاضلاب شهری و افزایش تعداد تصفیه‌ خانه‌های آب و فاضلاب برگ زرینی در کارنامه پنج ساله خود به ثبت رسانده است.
طبق اعلام وزارت نیرو جمعیت زیر پوشش آب شهری در سطح کشور 16 میلیون و 271 هزار نفر است که دو میلیون نفر از این تعداد طی دولت تدبیر و امید به مشترکان آب شهری افزوده شده اند.
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.