به گزارش ایرنا، شاهپور رجایی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: استان های همجوار بوشهر که محل تامین آب آشامیدنی این استان هستند نیز شرایط مشابه و حتی بدتری را به لحاظ بارندگی، منابع سطحی و زیرزمینی تجربه می کنند.
وی اظهار داشت: رودخانه شاپور که بخشی از تامین آب استان بویژه درشهرستان دشتستان را به عهده دارد دچار 90 درصد کاهش آورد شده است و وضعیت بارندگی در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به همین صورت است.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر افزود: منابع آبی که بخش شرب و کشاورزی ما را پوشش می دهند به شدت تحت تاثیر کاهش بارندگی ها قرار گرفته و پیش بینی می شود این کاهش بارش ها ادامه داشته باشد.
رجایی اضافه کرد: در این شرایط حتی اگر چندین سال ترسالی هم داشته باشیم، این حجم از انباشت خشکسالی در کوتاه مدت جبران نمی شود و باید پذیرفت در شرایط کم آبی به سر می بریم و استان های همجوار ما نیز منابع محدودی برای تامین آب دارند.
وی با اشاره به برنامه فعالیت استان برای وابسته نبودن به یک منبع محدود گفت: در 20 سال گذشته استان بوشهر برای تامین آب آشامیدنی از منابع کازرون و بخشی نیز از طریق چاه های محلی استفاده می کرد.
رجایی افزود: اولین تدبیر اندیشیده شده برای آب شرب استان، تامین آب از منابع مختلف در دهه گذشته بود که با سرمایه گذاری چندهزار میلیاردی دولت، خط کوثر به عنوان یکی از بزرگترین طرح های آبرسانی کشور افتتاح شد.
وی ادامه داد: این خط، 60 درصد از آب خود را به استان بوشهر اختصاص می دهد و تعداد زیادی از شهرستان های این استان، بویژه در خط ساحلی استان از این منبع برخوردار می شوند.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر اظهار داشت: با توجه به کاهش آورد منابع تامین آب استان در کازرون و منابع زیرزمینی، به سوی تامین آب از منابع نامتعارف سوق پیدا کرده ایم.
وی دریا، آب های شور و لب شور فراسرزمینی را از جمله منابع نامتعارف استان معرفی کرد و گفت: برای افق 1404برنامه ریزی 172هزارمترمکعب شیرین سازی آب دریا صورت پذیرفته و رقم 5 درصدی کنونی، به بیش از 40 درصد می رسد.
رجایی بیان کرد: این رقم ضمن جبران کمبود تامین آب از منابع قبلی، افزایش نیاز آبی استان به علت رشد جمعیت و صنایع را نیز تامین خواهد کرد.
وی در باره منابع آب شهرستان دشتستان بیان کرد: بخش مرکزی برازجان و سعد آباد و بخشی از شبانکاره از طریق خط کازرون، بخشی از شبانکاره خط کوثر و منطقه بوشکان و بخش ارم نیز از منابع محلی تامین آب می شود.
وی اظهار داشت: با برنامه ریزی انجام شده در بخش ارم و بوشکان، استفاده بهینه از منابع محلی و افتتاح چند سد کوچک در دستورکار تامین آب این منطقه قرار گرفته است.
رجایی افزود: با افتتاح سد تنگ ارم، امکان عملیاتی شدن خط انتقال آب از این منبع برای همکاران آب و فاضلاب شهری و روستایی فراهم شده است و مراحل عملیاتی آن نیز در دست اجراست که با تکمیل آن، بخشی از آب شهر تنگ ارم در افق کوتاه مدت تامین خواهد شد.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر بیان کرد: در بخش بوشکان و بویژه شهر کلمه نیز تدبیر مشابهی اندیشیده شده و با تامین اعتبار آن به سرعت عملیات اجرایی این طرح آغاز خواهد شد و در افق کوتاه مدت، تامین آب شهر کلمه نیز از منابع داخلی فراهم خواهد بود.
وی اضافه کرد: مطالعات تامین آب این بخش در دراز مدت نیز انجام و طرح آن به وزارت نیرو ارسال شده است که پس از تصویب، امکان سرمایه گذاری استان در آن فراهم خواهد شد.
رجایی اظهارداشت: به علت کاهش بارندگی ها، تامین آب از خط کازرون به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است، چشمه ساسان به طور تقریبی خشکیده و حتی کشاورزی و آب آشامیدنی منطقه را نیز دچار مشکل کرده است.
وی گفت: در این شرایط حتی بخش زراعت حاشیه رودخانه شاپور با پرداخت هزینه نکاشت، برداشتی صورت نمی پذیرد.
رجایی یادآور شد: آبدهی رودخانه شاپور نسبت به سال های گذشته به کمتر از یک سوم رسیده است و با این وضع و حتی در صورت برداشت نکردن حقابه بران حاشیه رودخانه، حجم آب تحویلی سنوات اخیر قابل دسترس نیست.
رجایی ضمن عذرخواهی از مردم دشتستان بابت نارسایی در تامین آب شرب این شهرستان افزود: 2 راهکار فوری برای حل مشکل، بطور جدی در دستورکار قرار دارد که قسمت اول آن ساماندهی برداشت ها از رودخانه شاهپور است.
وی ادامه داد: همه تلاش مدیران آب منطقه ای فارس، شهرستان کازرون و مدیران وزارت نیرو بر ساماندهی برداشت ها از این رودخانه است تا آب بیشتری به استان بوشهر انتقال یابد.
رجایی افزود: راهکار دوم تغییر منابع تامین آب برخی از شهرستان های دیگر استان و اختصاص آن به شهرستان دشتستان است.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر گفت: علاوه بر طرح های اضطراری در نظر گرفته شده، مجوز ساخت 2 آب شیرین کن برای تامین آب شرب شهر آبپخش و روستاهای اطراف و شهرهای دالکی و وحدتیه و روستاهای همجوار (بخش شبانکاره و سعدآباد) از وزارت نیرو اخذ شده است.
رجایی افزود: آب شیرین کن های یاد شده روی رودخانه های شاپور و دالکی مستقر می شوند و قابلیت شیرین سازی آب های لب شور را دارند.
وی اظهارداشت: به دنبال راهکارهایی برای کوتاه تر کردن فرآیند تشریفات اداری و قانونی این آب شیرین کن ها هستیم تا در صورت استمرار خشکسالی و دنباله دار شدن کاهش آب ورودی از منابع کازرون در سال 1398، منابع جایگزین را در اختیار داشته باشیم.
6047/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.