به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو روز سه شنبه به نقل از ' محمد حاج رسولی‌ ها' اضافه کرد: آورد امسال سد زاینده رود به 500 میلیون متر مکعب نخواهد رسید بنابر این سخت‌ ترین شرایط آبی اصفهان در دهه‌ های اخیر رخ داده است.
وی گفت: بنابر این به غیر از محدویت‌ های بخش کشاورزی ناچاریم محدویت‌ هایی را نیز برای بخش شرب نیز اعمال کنیم.
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: این محدویت برای بخش شرب شامل طرح آبرسانی اصفهان بزرگ هم می‌شود که تقریبا چهار تا پنج میلیون نفر را زیر پوشش دارد.
حاج رسولی ‌ها اضافه کرد: در برنامه پیش ‌بینی شده باید تا پایان امسال 20 درصد نسبت به سال گذشته کاهش تحویل آب شرب داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه این راهبرد باید در تمام شهرستان ‌ها به صورت یکسان اعمال شود، ادامه داد: آب و فاضلاب اصفهان نیز سیستم هوشمندی را طراحی کرده است تا بتواند این کاهش آورد را بصورت یکسان در شبکه توزیع کند.
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در پایان گفت: بر اثر بارش ‌های به نسبت مناسب در اردیبهشت‌ امسال، شرایط اندکی بهبود یافته است که در غیر اینصورت امروز با وضعیت بسیار دشوارتری برای تامین منابع آبی استان مواجه بودیم.
وی اضافه کرد: با این روند امیدواریم بتوانیم کاهش تحویل 20 درصدی آب شرب به اصفهان را قدری کمتر و در جلسه بعدی شورای حوضه آبریز زاینده ‌رود شرایط کمبود را تعدیل کنیم.
به گزارش ایرنا، خشکسالی امسال کشورمان در 70 سال اخیر بی سابقه است به همین دلیل باید مدیریت مصرف آب مورد توجه جدی قرار بگیرد.
اکنون زاینده رود در زمینه میزان بارش ها از جمله بدترین حوضه های آبریز کشور به شمار می اید.
زاینده‌ رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به طول 350 کیلومتر است که از کوههای زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می‌ رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه در دهه های اخیر بدلیل خشکسالی های متوالی، کمبود بارش ها، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده و در پایین دست و در فصول گرم سال با خشکی مواجه می شود.
همچنین بحران کم آبی و کاهش بارش ها بویژه در فلات مرکزی ایران و سرچشمه های زاینده رود در 50 سال اخیر بی سابقه بوده است.
هم اکنون حدود 70 درصد از سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور با ظرفیت 1.4 میلیارد متر خالی است.
علاوه بر آن، استحصال بی رویه از منابع آب زیر زمینی با حفر چاه های مجاز و غیرمجاز از دیگر دلایلی است که باعث شده منابع آب زیرزمینی بشدت کاهش یابد و تنش ناشی از کمبود آب گریبانگیر بسیاری از نقاط کشور از جمله استان اصفهان شود.
6020 / 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.