محسن عراقی زاده روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این بررسی بر اساس شاخص‌های بارش، تبخیر و تعرق استاندارد، صورت گرفته است که پهنه متاثر از خشکسالی یک منطقه را در یک دوره مشخص، مورد بررسی قرار می دهد.
وی بیان کرد: طبق این ارزیابی شهرستان های سبزوار و خواف با خشکسالی شدید و حاد، شهرستان های درگز، مشهد، فریمان، گناباد و بردسکن با خشکسالی خفیف و بقیه شهرستان های استان با خشکسالی متوسط روبه رو بوده اند.
وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که وضعیت بارشها در چهار ماه ابتدایی سال جاری نشان از شرایط نرمال در اغلب نقاط استان خراسان رضوی دارد که در این بازه شهرستان های بردسکن و گناباد دارای شرایط ترسالی بوده اند می باشند.
عراقی زاده همچنین اظهار داشت: از سوی دیگر وضعیت بارش ها در تیرماه امسال نشان دهنده ترسالی در بیشتر مناطق جنوبی استان خراسان رضوی است، ضمن اینکه سایر نقاط استان در این ماه شرایط نرمال داشته اند.
مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی با اشاره به کاهش 35 درصدی بارشهای این استان گفت: از ابتدای سال زارعی جاری 136 میلیمتر باران در استان ثبت شده که نسبت به دوره بلندمدت 35 درصد و نسبت به سال گذشته 28 درصد کاهش دارد.
خراسان رضوی امسال وارد هجدهمین سال دوره خشکسالی شده است.
میانگین سالانه بارندگی در سطح کشور حدود 240 میلیمتر و در استان خراسان رضوی کمتر از 210 میلیمتر است.
استان 6 میلیون و 400 هزار نفری خراسان رضوی با گستره 118 هزار و 851 کیلومتر مربع، معادل هفت درصد مساحت کل کشور را دارد که شامل 28 شهرستان، 70 بخش و 2 هزار و 540 روستا است.
خراسان رضوی منطقه ای خشک و نیمه خشک است، زیرا 75 درصد وسعت آن در اقلیم بیابانی یعنی خشک، نیمه خشک و فراخشک قرار دارد.
3027/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.