به گزارش ایرنا مسئول اداره آموزش و تحقیقات دامپزشکی خراسان رضوی گفت: هم اکنون چند کانون آنفلوانزای پرندگان در برخی استانهای کشور مشاهده شده، لذا کنترل و پیشگیری از این بیماری در خراسان رضوی ضروری است.
دکتر سیدعلی علوی افزود: در دوره آموزشی مذکور یک هزار و 200 نفر از مرغداران و دامپزشکان مسئول در حوزه طیور خراسان رضوی از بخش خصوصی و دولتی حضور داشتند.
وی خاطرنشان کرد: خطر ابتلای طیور به آنفلوانرای فوق حاد پرندگان که با تبعات اقتصادی و بهداشتی زیادی همراه است، همیشه وجود دارد اما در برخی فصول و شرایط خاص، صنعت طیور را بیشتر تهدید می کند.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی نیز گفت: مراقبت های بهداشتی و حفاظتی نقش مهمی در پیشگیری از بیماری آنفلوانزای پرندگان دارد، لذا تمهیدات لازم برای پیشگیری از این بیماری ضروری است.
دکتر علیرضا شهرام شرقی افزود: مرغداران باید هرگونه بیماری و تلفات مشکوک به آنفلوانزای پرندگان را سریعا به مقامات رسمی دامپزشکی گزارش کنند.
وی گفت: مرغداران باید از ورود پرندگان جدید به مزرعه پرورش با سابقه بیماری نامشخص و بدون پرونده بهداشتی ممانعت کرده و از خرید جوجه یک روزه، پولت، دان و سایر نهاده های طیور از دیگر استانها، بدون اخذ مجوز، پرهیز کنند.
هم اکنون حدود 260 واحد مرغ تخم گذار و 2 هزار و 200 واحد مرغ گوشتی در استان خراسان رضوی وجود دارد.
آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، معروف به آنفلوانزای مرغی یک بیماری ویروسی همه گیر در بین طیور است که قابلیت سرایت بسیار دارد و خسارت زیادی به صنعت مرغداری وارد می کند.
5132/3027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.