یکی از استادان دانشگاه فردوسی مشهد در این مراسم افزود: ابوالحسن بیهقی به لحاظ گستردگی دانش، علوم و تالیفات ارزشمند در عصر خود به فرید خراسان معروف بود.
دکتر سلمان ساکت افزود: وی 82 جلد کتاب در حوزه های مختلف ادبیات، تاریخ و حکمت دارد که فهرست آنها را در کتاب مشارب التجارب آورده شده است.
وی ادامه داد: از آثار بیهقی شش اثر باقی مانده که برخی از این کتابها تصحیح و منتشر نشده و بخش زیادی از آثار وی نیز در گذر زمان از بین رفته است.
محقق و مصحح کتاب ابوالحسن بیهقی گفت: از ویژگیهای بارز کتاب تاریخ بیهق اطلاعات تاریخی - جغرافی این منطقه است و این کتاب در ردیف تواریخ محلی و شاهکاری در این گونه تاریخی است.
وی افزود: معارج نهج البلاغه بیهقی از نخستین شرحها درباره نهج‌البلاغه است که آن را به درخواست سادات منطقه بیهق و به زبان عربی، شرحی بر نهج البلاغه نوشته است.
شهردار شهر ششتمد نیز گفت: مراسم بزرگداشت ابوالحسن بیهقی با همکاری شورای اسلامی و شهرداری شهر ششتمد و شورای اسلامی شهرستان برگزار شد.
محمود باعثی افزود: پیشنهاد نامگذاری10 مرداد به عنوان سالروز تولد ابوالحسن بیهقی در تقویم رسمی کشور از مطالبات اهالی فرهنگ دوست دیار ششتمد است.
وی با اشاره به جاذبه های طبیعی تاریخی شهر ششتمد اظهار داشت: با برگزاری آیین نکوداشت فرید خراسان زمینه معرفی و شناخت بیشتراین شهر برای گردشگران فراهم می شود.
ظهیرالدین ابوالحسن علی بن ابوالقاسم زید بن محمد بیهقی معروف به ابن فندق بیهقی و فرید خراسان، حکیم و ادیب مشهور ایران و از ریاضیدانان بزرگ قرت ششم هجری است.
ابن فندق در ششتمد متولد شد و در جوانی به کسب علوم مختلف پرداخت و بسیاری از استادان بزرگ زمان خود را در بیهق، نیشابور، مرو، سرخس و دیگر مناطق خراسان ملاقات کرد و از آنان بهره جست و از جمله دیداری با حکیم عمر خیام داشت که شرح آن را در کتاب تتمه صوان الحکمة آورده است.
مهمترین اثر او کتاب پارسی 'تاریخ بیهق' در تاریخ و جغرافیای ناحیه بیهق و ذکر رجال علم و ادب و نیز سادات و خاندانهای مشهور و دیگر اطلاعات تاریخی آن سرزمین است.
از آثار او کتابی در ستاره شناسی به پارسی به نام جوامع احکام النجوم در سه جلد موجود است که او این کتاب را به خواهش دوستان خود نوشت. بیهقی در سال 565 ه‍.ق درگذشت. آرامگاه این ادیب در شهر ششتمد در 30 کیلومتری جنوب سبزوار قرار دارد.
سبزوار در فاصله 230 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
8145/7495/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.