به گزارش ایرنا سید احمد رضا دستغیب، عصر دوشنبه در نشست شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به یکم اردیبهشت ماه که به عنوان یاد روز سعدی نامگذاری شده است، بیان کرد: پرداختن به ادبیات سعدی در لایه های مختلف جامعه ضرورت امروز گروه هایی است که در پی فرهنگ سازی در حوزه های مختلف اجتماعی هستند.
وی با بیان اینکه چه کسی غیر از سعدی می تواند درمانگر دردهای نظام اخلاقی امروز جامعه باشد، اظهار داشت: اینکه
امروز مفاهیم اخلاقی و ادبیات گفتاری این شاعر سده هفتم هجری در جامعه و به ویژه در میان دانش آموزان و دانشجویان کم رنگ شده، موجب نگرانی است.
دستغیب ادامه داد: سخن گفتن از سعدی که به همه ما چگونه سخن گفتن را آموخت، هم دشوار و هم آسان است اما بی تردید امروز زبان و ادبیات پارسی خود را مدیون کلام شیرین و ادبیات اخلاق گرای این شاعر پُر آوازه شیراز می داند.
در اجلاس شاعران جهان که روز یکم اردیبهشت سال 1389از سوی نهادهای فرهنگی داخلی و خارجی در شیراز برگزار شد، روز اول اردیبهشت به مناسبت تاریخ نگارش گلستان در تقویم رسمی کشورمان به عنوان روز سعدی نامگذاری شد.
ابومحمد مصلح الدین بن عبدالله نامور به سعدی شیرازی و مشرف الدین در سال 568 یا به برخی از روایت ها در 588 خورشیدی تولد یافت. آوازه این شاعر و نویسنده پارسی گوی ایران زمین بیشتر به خاطر نظم و نثر آهنگین، گیرا وقوی اوست.
جایگاه این شاعر نام آور سده هفتم هجری نزد اهل ادب تا بدان جاست که به وی لقب استاد سخن و شیخ اجل داده اند. آثار معروفش کتاب گلستان در نثر و بوستان در بحر متقارب و نیز غزلیات و دیوان اشعار اوست که به این سه اثر کلیات سعدی می گویند.
شیخ اجل سعدی به سیاحت و جهانگردی علاقه بسیاری داشت و به شهرهای خاور نزدیک و خاور میانه، هندوستان، مصر و شمال آفریقا سفر کرد و این جهانگردی به روایتی 30 سال به طول انجامید.
همان گونه که در تاریخ تولد این فخر ادبیات ایران زمین اختلاف نظر وجود دارد در مورد تاریخ وفات وی نیز دیدگاه ها متفاوت است و به استناد آنچه دراین مورد موجود است این ادیب بی بدیل ادبیات پارسی درسال 671خورشیدی چشم از جهان فرو بست.
9873 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.