امید جهانخواه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت 849 هزار تن کالا به ارزش 721 میلیون دلار از استان خراسان رضوی صادر شد در حالی که وزن و ارزش صادرات کالا از این استان در مدت مشابه پارسال 712 هزار تن به ارزش 558 میلیون دلار بود.
وی اظهار داشت: عمده کالاهای صادراتی استان زعفران، کف پوش های منگوله باف، مواد نسجی مصنوعی و اغلب به کشورهای افغانستان، ترکمنستان، عراق و امارات متحده عربی بود.
وی گفت: از کل ارزش صادرات غیرنفتی استان در چهار ماه امسال، 2 میلیون و 744 هزار دلار از محل تجارت چمدانی و 28 میلیون و 42 هزار دلار از محل بازارچه های مرزی باجگیران و دوغارون انجام گرفت.
جهانخواه افزود: واردات کالا از گمرکات و بازارچه های مرزی این استان طی چهار ماه امسال نیز نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزن 11 درصد و از نظر ارزش 12 درصد افزایش داشت.
وی اظهار داشت: در این مدت 114 هزار تن کالا به ارزش 132 میلیون و 800 هزار دلار وارد استان شد در حالی که میزان واردات کالا به این استان در مدت مشابه پارسال 103 هزار تن به ارزش 108 میلیون دلار بود.
وی گفت: عمده کالاهای وارداتی به استان، برنج، کربنات دی سدیم، پنبه و واگن های روباز و اغلب از کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، فدراسیون روسیه و ازبکستان است.
جهانخواه افزود: با توجه به مقایسه ارقام صادرات و واردات کالا، تراز بازرگانی خارجی گمرک خراسان رضوی طی چهار ماه ابتدای امسال مثبت و معادل 588 میلیون دلار بود.
خراسان رضوی پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و 2 بازارچه مرزی در تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد.
کشورهای هدف صادراتی خراسان رضوی به ترتیب افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و کشورهای آسیای میانه هستند.
مواد غذایی و زعفران عمده ترین کالاهای صادراتی این استان را تشکیل می دهد.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.