امید جهانخواه، جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان صادرات کالا از گمرک و بازارچه های مرزی استان در هفت ماهه امسال، یک میلیون و 204 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 14 میلیون دلار بود که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبـل در وزن 0.9 درصد کاهش و در ارزش 13 درصد رشد داشته است.
وی خاطرنشان کرد: در هفت ماه ابتدای سال 95، وزن و ارزش صادرات کالاها از گمرک و بازارچه های مرزی استان به ترتیب یک میلیون و 215 هزار تن به ارزش 894 میلیون دلار بود.
وی ادامه داد: از کل ارزش صادرات غیرنفتی در هفت ماهه امسال، 9 میلیون و 31 هزار دلار از محل تجارت چمدانی و 47 میلیون و 72 هزار دلار از محل بازارچه های مرزی استان صادر شد.
ناظر گمرک خراسان رضوی گفت: عمده کالاهای صادراتی از خراسان رضوی در هفت ماهه امسال زعفران، کف پوش و هادی های برق بود که عمدتا به کشورهای افغانستان، ترکمنستان، عراق و امارات متحده عربی صادر شد.
جهانخواه ادامه داد: در هفت ماهه امسال 157 هزار تن کالا به ارزش 197 میلیون دلار به گمرک استان وارد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در وزن 24 درصد و در ارزش چهار درصد رشد داشت.
وی افزود: میزان واردات کالا از گمرک استان در هفت ماه ابتدای سال گذشته 206 هزار تن به ارزش 190 میلیون دلار بود.
وی اظهار کرد: عمده کالاهای وارداتی از گمرک خراسان رضوی در هفت ماهه امسال پنبه، برنج، واگن های روباز، اجزا و قطعات تلمبه های مایعات بود که بیشتر از کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، پاکستان و ازبکستان وارد استان شد.
خراسان رضوی پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و 2 بازارچه مرزی در تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد. کشورهای هدف صادراتی خراسان رضوی به ترتیب افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و کشورهای آسیای میانه هستند و مواد غذایی و زعفران عمده ترین کالاهای صادراتی این استان را تشکیل می دهد.
5132/7489
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.