امید جهانخواه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان صادرات کالا از گمرکات و بازارچه های مرزی خراسان رضوی طی 2 ماه امسال 472 هزار تن به ارزش 345 میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 30 درصد و از نظر ارزش 35 درصد افزایش داشت.
وی اظهار کرد: از کل ارزش صادرات غیرنفتی در 2 ماه امسال یک میلیون و 523 هزار دلار از محل تجارت چمدانی و 19 میلیون و 907 هزار دلار از محل بازارچه های مرزی باجگیران و دوغارون بوده است.
وی گفت: عمده اقلام صادراتی از گمرکات و بازارچه های مرزی خراسان رضوی طی 2 ماه امسال زعفران، کف پوش منگوله بافت و سیب بود که به کشورهای افغانستان، ترکمنستان، عراق و امارات متحده عربی صادر شد.
جهانخواه افزود: در این مدت میزان واردات کالا از گمرکات و بازارچه های مرزی خراسان رضوی 69 هزار تن به ارزش 75 میلیون و 800 هزار دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 30 درصد و از نظر ارزش 36 درصد افزایش داشت.
وی اظهار کرد: عمده اقلام وارداتی به گمرکات و بازارچه های مرزی استان در 2 ماه امسال شامل پنبه، واگن های روباز با دیواره های جدانشدنی، برنج و دانه های کلزا بود که از کشورهای ترکیه، فدراسیون روسیه، امارات متحده عربی و ازبکستان وارد شد.
وی گفت: با توجه به مقایسه ارقام صادرات و واردات کالا، تراز بازرگانی خارجی گمرکات خراسان رضوی طی 2 ماه امسال مثبت و معادل 278 میلیون دلار است.
خراسان رضوی پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و 2 بازارچه مرزی در تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد.
کشورهای هدف صادراتی خراسان رضوی به ترتیب افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و کشورهای آسیای میانه است و مواد غذایی و زعفران عمده ترین کالای صادراتی این استان را تشکیل می دهد.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.