مدیرکل توسعه کارآفرینی و بهره وری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه این همایش به خبرنگار ایرنا گفت: هدف این طرح تربیت افرادی خلاق و کارآفرین است تا در شهر و استان خود ایجاد اشتغال کنند.
رحیم سرهنگی افزود: خراسان رضوی به عنوان پایلوت باشگاه کارآفرینی، کارآفرینان نوجوان انتخاب شده و با استفاده از تجربیاتی که در مدت یک هفته برگزاری این طرح با حضور کارآفرینان نوجوان بدست می آید تا پایان امسال در 15 استان و سال آینده دیگر استانهای باقیمانده در سطح کشور نیز اجرا خواهد شد.

* مهارت آموزی از خردسالی آغاز شود
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: درمان بیکاری باید از مهدهای کودک و دوران ابتدایی تحصیل آغاز شود تا از این دوران کارآفرینی و مهارت آموزش داده شود.
علی رستمیان افزود: هم اینک نظام آموزشی فارغ التحصیل بدون مهارت تحویل جامعه می دهد و مدارس افتخار می کنند که چند نفر دانش آموز آنها معدل 20 دارند. این معدلها گرهی از مشکلات رفع نمی کند و فقط بیکار تحویل جامعه می دهد. در بعضی استانها هم برای بالا بردن معدل توصیه می کنند نمرات کلی دانش آموزان را با ارفاق بالا ببرند تا مدیران تشویق شوند، مشکل بزرگ ما مدرک سازی و مدرک گرایی است.
وی ادامه داد: در سازمان فنی و حرفه ای هم بیشتر اشتغالهایی که در زمان رضاخان و محمدرضا شاه بود در دستور کار است، در حالی که تنوع بازار، تولید، مهارت و کارآفرینی با آن زمان قابل مقایسه نیست.
این نماینده مجلس گفت: دانش آموختگان هنر علمی دارند اما هنر کارآفرینی و مهارت ندارند. یک طرح کارآفرینی بوسیله یکی از سازمانها در سه استان به صورت پایلوت اجرا شد. نتایجی که اعلام کردند گفتند همه عالی و خوب بوده اما وقتی بررسی کردیم 80 درصد اعتبارات هدر رفته بود و با این طرح بیکاران پیشین را به بیکاران بدهکار تبدیل کرده بودیم.
وی افزود: برای رفع بیکاری راهی جز کارآفرینی نداریم. سرمایه اگر همراه با کارآفرینی و مهارتیابی توازن نداشته باشد با شکست مواجه می شود.

*40 درصد بیکار دانشگاهی
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز گفت: بین 35 تا 40 درصد بیکاران دانش آموخته دانشگاهها هستند. فرهنگ ما پشت میز نشستن و کار اداری است و از دولت مطالبه گری می کنیم که چرا فضای این کارها را ایجاد نکرده است.
محمد سنجری ادامه داد: فرهنگ پشت میزنشینی باید به کارآفرینی و مهارت آموزی تغییر کند. یکی از راههای مهم اشتغال، کارآفرینی است و باید موضوع خلاقیت و کارآفرین در دانش آموزان نهادینه شود.

* 41 درصد محصل فنی حرفه ای
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: 41 درصد دانش آموزان این استان در رشته های فنی و حرفه ای مشغول تحصیل هستند. افزایش مهارت نقش مهمی در ایجاد اشتغال و کارآفرینی آنها دارد.
قاسم علی خدابنده ادامه داد: جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری دانش آموزان در خراسان رضوی و حضور 90 کارآفرین در این همایش با هم تناسب ندارد. با آموزش مستمر باید شمار دانش آموزان خلاق و کارآفرین را افزایش دهیم.
در چارچوب فعالیت باشگاه کارآفرینی، کارآفرینان نوجوان خراسان رضوی با حضور 45 دانش آموز نوجوان دختر و 45 دانش آموز پسر منتخب استان آنها به مدت یک هفته در کارگاههای آموزشی مرتبط با موضوع شرکت می کنند.
7507/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.