محمد شریعتمداری چهارشنبه در آئین آغاز عملیات اجرایی فولاد رخ تربت حیدریه اظهار داشت: در حال حاضر 44 میلیارد دلار در وزارت صنعت برای فعالیت های اقتصادی از جمله واردات کالاهای سرمایه ای و واسطه ای تقاضا وجود دارد و همین موضوع بیانگر امیدواری به آینده اقتصاد کشور است.
وی تصریح کرد: در همین شرایط سخت واردات 1400 قلم کالا را که آرزوی یک وزیر بود را با کمک مجلس شورای اسلامی ممنوع کردیم و فضا را برای حمایت از تولیدات داخلی نیز بوجود آورده ایم.
عضو هیات دولت با اشاره به خروج آمریکا از برجام تصریح کرد: در شرایطی که غربی ها به دنبال آن بودند تا به دنیا القا کنند ایرانی ها اهل مذاکره و تعامل نیستند اتفاقات بوجود آمده در برجام دروغگویی و بی اعتمادی به غرب را بر ملا ساخت.
وی افزود: به ملت ایران قول می دهم که غربی ها در این خصوص بار دیگر مفتضح خواهند شد و مردم از این گردنه سخت نیز عبور خواهند کرد، کما اینکه ملت ایران ثابت کرده اهل ایستادگی و مقاومت است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم به تشریح وزیر رو به جلوی صنعت فولاد در کشور گفت: در حال حاضر بالغ بر 110 میلیون تن ظرفیت جدید در چرخه فولاد کشور با پیشرفت فیزیکی 70 درصد در حال احداث است.
وی با بیان اینکه ظرفیت تولید فولاد کشور 205 میلیون تن است، افزود: با اجرای طرح های اخیر فولادی کشور که با سرمایه گذاران داخلی و خارجی در حال احداث است این ظرفیت نیز افزایش خواهد یافت‌.
شریعتمداری در خصوص فولاد رخ تربت حیدریه گفت: این پروژه به لحاظ دسترسی به جاده مواصلاتی و ریلی و همچنین نزدیک بودن به معادن سنگان خواف در موقعیت مناسب و منحصر به فردی قرار دارد که با توجه به حجم سرمایه گذاری می تواند حتی بزرگ تر از فولاد مبارکه باشد.
وی علت حضورش در این آئین آغاز عملیات اجرای فاز اول واحد مگا مدول احیای مستقیم فولاد تربت حیدریه قطعیت دو موضوع عنوان و تصریح کرد: تضمین خوراک اولیه این پروژه بصورت شفاهی و کتبی اعلام شده و ضمن آنکه مساله آب برای این طرح از طریق پساب فاضلاب شهر تربت حیدریه که برای فاز نخست آن 100 لیتر بر ثانیه نیاز است تامین شده است و رفع نگرانی در این دو موضوع باعث شد تا شاهد آغاز فاز نخست عملیات اجرایی فولاد رخ تربت حیدریه باشیم.
مدیر عامل مجتمع فولاد رخ تربت حیدریه نیز گفت: این پروژه با ظرفیت سالانه 4.1 میلیون تن در زمینی به مساحت 550 هکتار ساخته می شود که برای 12 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقبم اشتعال ایجاد خواهد کرد.
مسعود گل شیرازی افزود: در این پروژه سه طرح آهن اسفنجی با تولید 2 میلیون تن، ذوب و ریخته گری با یک میلیون و 600 هزار تن و تولید ورق فولادی با 1.5 میلیون تن در سال راه اندازی می شود که بخشی از نیاز کشور را برطرف خواهد کرد.
وی با بیان اینکه مجموع هزینه این پروژه یک میلیارد یورو برآورد می شود اظهار داشت: این پروژه بر اساس استاندارد های ایمیدرو ساخته می شود و مرحله نخست آن که شامل احیا می باشد که طی 30 ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.
1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.