مهرداد تقی زاده، چهارشنبه در جریان بازدید مسئولان وزارت راه و شهرسازی از ظرفیت های حمل و نقلی و ایستگاه راه آهن سنگان افزود: سنگان خواف از ظرفیت زیادی برای توسعه حمل و نقل ایران و افغانستان برخوردار است و باید با برنامه ریزی منسجم از آن بهره گرفت.
وی بیان کرد: با توجه به مشکلات ترانزیتی در مرزهای ریلی باید از ظرفیتهای حمل و نقلی در منطقه خواف و سنگان بیشتر استفاده شود.
وی اظهار کرد: با توجه به ظرفیتهای ریلی مجتمع معادن سنگان خواف و 2 خطه شدن بخش ریلی این منطقه، امکان انتقال 10 میلیون تن سنگدانه‌ از سنگان به سایر نقاط فراهم می شود و باید زیرساخت آن توسعه یابد.
تقی زاده، ظرفیت تولید سالانه 27 میلیون تن کنسانتره آهن در مجتمع معادن سنگان خواف را تا سال 1404 یادآور شد و اظهار امیدواری کرد که با هم افزایی و توسعه زیرساختها بستر این مهم فراهم شود.
معاون حمل ‌و نقل وزیر راه و شهرسازی در راس هیاتی متشکل از مدیران‌ کل آن معاونت و شرکت راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران از ایستگاه راه‌ آهن و طرح توسعه‌ سنگان و محل بارگیری مکانیزه شرکت اپال کانی این مجتمع دیدن کرد.
به گزارش ایرنا، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی همچنین در ادامه سفر خود از موزه راه آهن وسایل قدیمی حوزه حمل و نقل ریلی، واگن مسقف حمل بار، مرکز کنترل ترافیک و مدیریت بحران راه آهن، راه آهن و پل سرخس، منطقه ویژه اقتصادی سرخس و ایستگاه راه آهن مشهد بازدید کرد.
مدیرکل راه آهن خراسان در این بازدید گفت: تردد قطارها در خراسان در گذشته به صورت دستی ثبت می شد اما اکنون با استفاده از سامانه آ.تی.سی به صورت لحظه ای و خودکار بر روی نمایشگر قابل مشاهده است.
ضیایی مهر افزود: ایستگاه قطار مشهد نیز هم اینک 14 خط قبول و اعزام قطار دارد و ارتباطات تصویری و برخط با دیگر ایستگاه‌ های استان برقرار می شود.
وی اظهار کرد: در شبانه روز رفت و برگشت 2 قطار از ایستگاه سرخس به مشهد انجام می شود و در 2 سایت ریلی مرزی سرخس 400 واگن در شبانه روز تردد می کنند ولی اکنون به دلیل کمبود بار تنها از 40 درصد ظرفیت سایت استفاده می شود.
وی با بیان اینکه تعویض بوژی بین خط نرمال ایران و خط عریض ترکمنستان در خاک ایران انجام می گیرد، افزود: 50 واگن به صورت همزمان در 2 سایت ریلی سرخس تعویض بوژی می شود که در مجموع روزانه به 300 واگن تعویض بوژی می رسد.
ضیایی مهر گفت: میزان انتظار واگن ها در سایت تعویض بوژی از 23 روز به 17 روز کاهش یافته و بابت هر واگن باری وارداتی مبلغ 180 فرانک سوییس دریافت می شود.
مدیرکل راه آهن خراسان گفت: هم اینک واردات و صادرات از مرز ریلی سرخس بین کشورهای ایران، قزاقستان، افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان انجام می گیرد.
7489/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.