حسن حسینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اروپا افزود: دولتهای اتریش و سوئیس سیاستهای منطقه ای ایران را قبول دارند و جمهری اسلامی نفع اقتصادی زیادی برای آنها به دنبال دارد. این مهم ایجاب می کند که نقش ایران را پررنگ ببینند لذا هیچگاه منافع ملی خود را فدای سیاستهای تحمیلی ترامپ نمی کنند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در صدر هیاتی سیاسی و اقتصادی به دعوت همتایان خود از کشورهای اتریش و سوئیس امروز دوشنبه یازدهم تیرماه عازم قاره سبز شده است.
وی ادامه داد: روابط با ایران مزیتی برای منافع ملی اغلب کشورها در جهان به شمار می رود و برقراری ارتباط حسنه با جمهوری اسلامی یک مساله برد - برد است لذا عقلانی نیست که کشورها منافع ملی خود را بخاطر ترامپ زیر پا گذارند.
نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: همواره سفرهای خارجی که توسط روسای قوای سه گانه ایران انجام می شود برقراری تعامل مناسب بین جمهوری اسلامی و کشورهای دیگر را نوید می دهد و ایران نیز به این تعامل بسیار نیاز دارد.
وی افزود: سفرهای رئیس جمهوری اسلامی ایران پس از ماجرای برجام و خروج ترامپ از آن نشان می دهد هنوز ایران به انزوا کشیده نشده است. سفر دکتر روحانی به سوئیس و اتریش به همراه یک هیات بلندپایه اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا این دو کشور در زمان تحریم و بعد از آن نسبت به سایر کشورها رفتار منطقی با ایران داشتند.
حسینی ادامه داد: اتریش در زمینه همکاری اقتصادی با ایران تعاملات مطلوبی داشته بطوری که شرکتهای متعددی از آن کشور اروپایی در کشورمان کار اقتصادی انجام می دهند و سطح مبادلات تجاری بین ایران و اتریش نیز در وضعیت مطلوبی بوده است.
وی گفت: در زمان تحریمها تنها کشورهایی بودند که گشایش ال.سی برای ایران در بانکهای آنها به خوبی انجام می گرفت. بعد از تحریمها نیز تبادلات تجاری ایران با دو کشور مذکور راحتر از سایر کشورها بود و تقریبا تنها دولتهایی هستند که دستورات ترامپ را در خصوص روابط تجاری با ایران نادیده گرفتند.
نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی افزود: ممکن است در شرایطی که دیگر برجام وجود ندارد سفرهای رئیس جمهوری اسلامی ایران به کشورهای اروپایی دستاورد چشمگیری نداشته باشد اما معتقدم باید تلاش کرد تا در عرصه سیاسی و اقتصادی در سطح بین الملل اقدامات مطلوبی انجام داد.
وی ادامه داد: بعد از اینکه ترامپ از برجام خارج شد موضع موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نحوی بود که اقدام آمریکا را غیرقانونی و برخلاف عرف بین المللی دانست و از برجام حمایت کرد و در واقع با این اقدام آب پاکی را بر روی دستان آمریکا ریخت.
حسینی گفت: اگر به تاریخ 40 ساله جمهوری اسلامی ایران نگاه کنیم همواره آمریکا تلاش کرده کشورمان را به انزوا بکشاند و ایران نیز ثابت کرده همیشه در عرصه های بین المللی تاثیرگذار بوده و نمی توان آن را نادیده گرفت.
وی افزود: تلاشهای آمریکا برای انزوای ایران در عرصه بین المللی و وارد کردن فشارهای اقتصادی و سیاسی بر آن به سبب هراس از موقعیت راهبردی کشورمان در خاورمیانه و جهان است.
نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه طی سالهای اخیر و حتی بعد از خروج ترامپ از برجام سفرهای زیادی به کشورهای خارجی داشته اند و از سوی آن کشورها نیز مورد استقبال قرار گرفتند و این مهم نشان می دهد که ایران منزوی نیست.
وی گفت: در هر صورت نمی توان ایران را حذف و موقعیت راهبردی، جغرافیایی و ویژه آن را در دنیا نادیده گرفت و این موقعیت برای خیلی از کشورهای جهان قابل تامل است لذا باید سفرهای مسئولان دولت جمهوری اسلامی به کشورهای دیگر بیشتر شود.
حسینی افزود: علاوه بر رفتار ترامپ در برابر برجام، رفتارهای دیگر وی نیز با واکنشهای منفی از سوی کشورهای جهان مواجه شده است. سیاست خارجی ترامپ در مورد چین یا اروپا مطلوب نبوده و تاکنون عهدنامه های بین المللی زیادی را زیر پا گذاشته است.
وی ادامه داد: رفتارهای نادرست ترامپ در سیاست خارجی تقریبا در شرف به انزوا رفتن خود آمریکا در عرصه بین المللی است و جامعه بین الملل این نوع رفتارها را برنمی تابد.
نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: سیاست ترامپ در مورد مهاجران نیز به نحوی است که حالت دیکتاتوری را در آمریکا القا می کند. این در صورتی است که جامعه آمریکایی به دنبال دموکراسی است و به نظر می رسد با ادامه این وضعیت ترامپ شانسی برای کسب رای مجدد از مردم کشورش برای دور بعدی ریاست جمهوری آمریکا ندارد. ترامپ یک سیاست 100 درصد فاشیستی دارد که مورد پسند ملت آمریکا و جامعه بین المللی نیست.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.