علی باقرزاده عصر سه شنبه در گردهمایی معاونان نهضت سوادآموزی کشور در مشهد افزود: اجباری و فراگیر کردن آموزش در دوران ابتدایی از اهمیت بسزایی برخوردار است و باید به این مهم توجه ویژه شود.
وی ادامه داد: نرخ بازگشت سرمایه گذاری در نیروی انسانی با افزایش سن رابطه معکوس دارد. سوادآموزی اقدام و روندی بسیار پرهزینه است و دلیل آن هم از دست دادن فرصتهای یادگیری در افراد است می باشد که با افزایش سن باید با هزینه های فراوان یادگیری محقق شود.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: بیش از20 درصد موفقیت افراد در یادگیری در سختکوشی خلاصه شده است. هشت درصد موفقیتها به مطالعه مداوم و 1.2 درصد به بکارگیری توانمندیها و خطرپذیری افراد ارتباط دارد بنابراین صرفا مطالعه و توانمندی در سوادآموزی نقش موثر را ندارند.
وی یادگیری را نیازمند انگیزه ذکر و بیان کرد: یادگیری فعال کیفیت فراگیری را افزایش می دهد و روند یادگیری زمانی موثر و عمیق است که با تمام وجود فرد، یک مفهوم دریافت شود.
او همچنین گفت: اقتصاد با موقعیت دانش آموزان در کشورهای پیشرفته ارتباط نزدیکی دارد و این ارتباط به دلیل فراهم شدن فرصتهای یادگیری متنوعتر و با کیفیت تر نسبت به سایرین است.
وی افزود: برای ایجاد تحول در نظام آموزشی باید در فرصتهای یادگیری تحول ایجاد شود. اینکه در قالب مراکز آموزشی و مدارس چه چیزی باید یاد داده شود توسط سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به خوبی در قالب راهبردهای آموزشی مشخص شده است. باید به سند تحول بنیادین بطور کامل عمل کرد تا اهداف مورد نظر آن محقق شود.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز راهبردهای متعددی برای توسعه باسوادی تعیین کرده که شامل توسعه آموزش دوره پیش دبستانی، تاکید بر آموزشهای پایه، عمق بخشی به یادگیری و تبدیل معلم کارمند به معلم راهبر است.
وی همچنین به وضعیت خوب سوادآموزی در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: در گروه سنی 10 تا 19 سال میزان باسوادی در این استان 98.8 است. هم اکنون حدود 11 هزار بیسواد مطلق در خراسان رضوی وجود دارند. در افراد 10 تا 29 ساله که جمعیت مولد محسوب می شوند میزان با سوادی 91.8 درصد است و در سنین 15 تا 24 سال نیز با سوادی 98.2 درصد و به معنای وجود 16 هزار و 600 نفر بیسواد در این استان است.
گردهمایی معاونان نهضت سوادآموزی کشور به مدت دو روز در مشهد ادامه دارد.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.