محمدرضا حیدری روز دوشنبه در گردهمایی شوراهای اسلامی شهری و روستایی خراسان رضوی افزود: دولت با محدودیتهای زیادی در تامین منابع مواجه است لذا نمی توان توقع تخصیص منایع زیاد به شهرها را داشت ولی دولت و مجلس با کمک یکدیگر می توانند اختیارات شوراها را برای اداره شهرها افزایش دهند.
وی ادامه داد: نظام شورایی می تواند در تعامل با مردم و نخبگان شهر را بسازد. هم اکنون بسیاری از مسئولیتهای دولت نظیر حمل و نقل، مسائل زیرساختی و موارد مشابه به شهرداریها واگذار شده اند ولی اختیارات شوراها و شهرداریها برای تامین منابع پایدار ارتقا نیافته است.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: قوانین موجود در زمینه اختیارات شورها نیز به صورت کامل اجرا نمی شوند. اگر قرار است 100 درصد عوارض سوخت به شهرها پرداخت شود پس چرا تنها 12 درصد این عوارض پرداخت می شود.
وی افزود: اگر بانکها، بیمه ها و موسسات اعتباری می توانند فعالیت اقتصادی کنند چرا نباید از آنها عوارض دریافت کرد. این در حالی است که همین بنگاههای اقتصادی مالیات می پردازند اما از عوارض شهردای معاف هستند. دولت و مجلس باید برای تعریف منابع درآمد پایدار شهراریها چاره اندیشی کنند.
حیدری ادامه داد: در مجموع موضوع منابع درآمدی و درآمدهای پایدار، مهاجرت و آثار آن بر کلانشهرها، آلودگی هوا، حمل و نقل عمومی و بافتهای فرسوده چالشهای عمده شهرها هستند که نظام شورایی با آنها درگیر است.
وی گفت: در دولت یازدهم مقرر شد لایحه مدیریت یکپارچه شهری تعیین تکلیف شود اما هنوز این لوایح از دولت خارج نشده اند. اگر نتوانیم این مساله را حل کنیم باید تمرکزگرایی کاهش یابد.

* فراخوان انتخاب شهردار روشی نامناسب
شهردار مشهد نیز در این گردهمایی گفت: فراخوان دادن برای انتخاب شهردار روش مناسبی نیست. بازیهای دموکراتیک مشکلی از مردم حل نمی کند. شورایی که نتواند شهردار انتخاب کند کارآمد نیست.
قاسم تقی زاده خامسی افزود: شورای شهری که بعد از شش ماه نتوانسته شهردار خود را انتخاب کند مورد نقد است. باید نظرات شخصی را کنار گذاشت و بدون لابیهای سیاسی و فردی، شخصی را انتخاب کرد که به خواسته های مردم پاسخ دهد.
وی ادامه داد: حدود 20 سال از تشکیل شوراهای شهر و روستا گذشته است، در این مدت نه تنها اختیارات شوراها افزایش نیافته بلکه محدودتر نیز شده است. باید با برگزرای نشستهای مشترک با نمایندگان خراسان رضوی در مجلس مشکلات را مطرح کرده و خواستار چاره اندیشی برای آنها در مجلس شویم.
نهم اردیبهشت ماه به عنوان 'روز ملی شوراها' نام گرفته است. 9 هزار نفر منتخبان مردم در شوراهای شهری و روستایی استان شش میلیون و 400 هزار نفری خراسان رضوی عضویت دارند.
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.