به گزارش ایرنا، محسن هاشمی رفسنجانی روز چهارشنبه در پنجاه و نهمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی شهرهای مراکز استان‌های کشور اظهار کرد: در انتخابات اخیر، تغییر معناداری در اکثر کلانشهرها و مراکز استان در انتخاب مردم دیده شد، تغییری که می تواند به منزله تمایل عمومی به تحول در مدیریت شهری و ارتقای عملکرد این نهاد نسبت به گذشته تعبیر شود.
وی گفت: انتظار عمومی از منتخبان دوره پنجم شوراهای اسلامی ایجاد تحول، بهبود و ارتقای خدمات در مدیریت شهری است و مجلس شورای اسلامی در بعد تصویب قوانین و بودجه به خصوص لایحه مدیریت شهری و دولت در عرصه اجرا می تواند کمک های قابل توجهی برای ارتقای سطح خدمات به مدیریت شهری داشته باشند.
هاشمی تاکید کرد: نهال نورس مدیریت شهری و سازمان مردم نهاد شوراهای اسلامی، برای بارورشدن و شکوفایی نیاز به همگرایی، انسجام و تقویت بیشتر درونی دارد تا بتوان با کمک سایر ارکان نظام نظیر مجلس شورای اسلامی و قوه مجریه بسترهای توسعه مدیریت شهری را فراهم کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: امروز آلودگی هوا، ترافیک، ضعف در حمل و نقل عمومی، بافت های فرسوده، آسیب های اجتماعی تنها معضلات تهران به شمار نمی آید و بسیاری از کلانشهرها و مراکز استان ها را رنج می دهد.
‎وی گفت: با گذشت 20 سال از تاسیس نهاد شورا، شاهدیم از موضوعاتی که قانونگذار برای کاهش بار تصدی گری دولت و تقویت مشارکت مردم در اداره شهرها به نهاد شوراها و شهرداری تفویض کرده، تنها بخش کوچکی عملیاتی شده است.
‎هاشمی رفسنجانی افزود: انتقال وظایفی نظیر خدمت رسانی در حوزه های مختلف به شهروندان مانند آموزش، انرژی و سلامت به مدیریت شهری از دستگاه های دولتی می تواند هم از بار سنگین تصدی گری دولت بکاهد و هم کارایی، اثربخشی و مشارکت شهروندان را در ارائه خدمات ارتقا دهد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: تامین درآمد پایدار یکی از اولویت های مدیریت شهری است که بخش قابل توجهی از آن باید از طریق دریافت مالیات ارزش افزوده از جانب دولت دریافت و تامین شود.
وی با اشاره به وقوع زلزله در غرب کشور افزود: وقوع چنین حوادثی نشان داد برای افزایش هماهنگی، ارتقای سرعت عمل و کاهش دوباره کاری، موازی و پراکندگی در امداد و ارائه خدمات نیاز به ایجاد هماهنگی بیشتری بین مدیریت شهری مراکز استان وجود دارد تا در مواقع بحرانی و نیاز هموطنان به امداد بتوانند با سرعت، صحت و دقت بیشتری به ارائه خدمت بپردازند.
وی درباره برگزاری اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی شهرهای مراکز استان‌های کشور نیز گفت: این مجمع بیش از 14سال است که برای هم اندیشی و تعامل بیشتر شوراهای اسلامی مراکز استان های کشور تشکیل شده و 54 نشست در فواصل حدود 100 روزه در استان های مختلف برگزار و مصوبات و پیشنهاداتی ارائه شده که امیدواریم نقشی موثر در ارتقای جایگاه و اثربخشی شوراهای اسلامی ایفا کند.
‎رئیس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هفته بسیج اظهار کرد: این ایام مقارن با سالروز تاسیس بسیج، مردمی ترین نهاد انقلاب، از سوی امام خمینی(ره) است که باید به اهداف و رسالت های بسیج و چشم انداز مطلوب آن در جامعه توجه ویژه ای داشته باشیم.
وی گفت: تشکیل بسیج مستضعفین، قبل از حمله ناجوانمردانه حکومت بعثی عراق به ایران بود و عمق دوراندیشی و آینده نگری امام خمینی(ره) را نشان داد، گرچه با پایان جنگ تحمیلی ابعاد دیگری از حکمت تشکیل این سازمان مردمی مشخص شد و دامنه خدمت رسانی بسیج به حوزه های دیگر نیازمندی جامعه نظیر سلامت، سازندگی، امداد و آموزش نیز رسید.
‎‎رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: بسیج در طول سه دهه سپری شده از پایان دفاع مقدس، در حوزه های مختلفی نظیر سازندگی، خدمت رسانی و آموزش دستاورد چشمگیری داشته، البته این به معنای رسیدن به حداکثر ظرفیت و توانمندی بسیج در این حوزه ها نیست، اقدامات صورت گرفته، گامی کوچک در مسیری طولانی است.
براساس این گزارش، در پایان این جلسه که در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد، محسن هاشمی با 58 رای به عنوان رئیس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی مراکز استان های کشور انتخاب شد.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی - انتشار: محسن فتاحی
تهرام/7245**1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.