به گزارش ایرنا، استاندار خراسان رضوی در این مراسم گفت: یکی از مهمترین عوامل قوام و دوام جوامع، گسترش خیراندیشی، خیرخواهی و عمل خیراندیشانه است و نظام دینی و اعتقادی ما همیشه مردم را به انجام عمل خیر دعوت کرده است.
علیرضا رشیدیان افزود: یکی از اساسی ترین الزامات برای زندگی توام با رشد و تعالی مردم، سلامت است و ضرورت اجتماعی شدن موضوع سلامت، اجتناب ناپذیر می باشد.
وی اظهار کرد: عامل سلامت باید براساس عدالت اجتماعی فراگیر شود تا کسی به خاطر مشکلات اقتصادی از دریافت خدمات درمانی و کارهایی که باید برای سلامتش انجام شود، محروم نگردد.
وی گفت: سلامت فراتر از بخش درمان و دارای ابعاد گروهی، جسمی، روحی و معنوی است و تغییر و تحولات جهانی، سبک زندگی جدید برای مردم رقم زده که سلامت آنان را تحت تاثیر قرار داده است.
استاندار خراسان رضوی افزود: هم اکنون 85 درصد مرگ و میرها مربوط به بیماری های غیر واگیر است و به همین علت، موضوع سلامت ابعاد گسترده تر پیدا می کند.
وی اظهار کرد: براین اساس باید همکاری دستگاه های مختلف در بخش های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی فراگیر شود و دیگر نمی توان سلامت را فقط از وزارت بهداشت طلب کرد.
وی گفت: سلامت باید از خانواده ها و از مقطع پیش دبستانی آغاز شود و از طریق رسانه ها و تریبون ها به یک موضوع عمومی تبدیل گردد.
رشیدیان افزود: خراسان رضوی دارای ظرفیت های فراوان در حوزه درمان و گردشگری سلامت است و سالانه بسیاری از مردم برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی به این استان سفر می کنند.
وی گسترش پایگاه های سلامت برای کنترل بیماری های غیرواگیر و کنترل سلامت روانی را از اقدامات مطلوب مسئولان درمانی و بهداشتی این استان دانست و اظهار کرد: موفقیت اینگونه اقدامات بدون مشارکت مردم و اجتماعی شدن سلامت، ابتر و بی فایده است.
وی گفت: باید از دخالت های غیرکارشناسانه در حوزه درمان جلوگیری شود و نوع ورود به مسائل اجتماعی پیشگیرانه باشد و درمان تخصصی به متخصصین واگذار گردد.

*کمک 350 میلیارد ریالی خیرین سلامت در خراسان رضوی
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: در بخش تامین سلامت، 80درصد عوامل اجتماعی و 20 درصد عوامل پزشکی موثر هستند.
سید جواد حسینی افزود: باید مشارکت اجتماعی را در امر سلامت مورد توجه قرار دهیم و گفتمان سلامت را به گفتمان هژمونیک در جامعه تبدیل کنیم.
وی اظهار کرد: خانواده و فرد نیز باید نسبت به سلامت حساس باشند و دستگاه های دولتی نباید هیچ برنامه ای بدون پیوست سلامت داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه تشکلهای غیردولتی نیز باید بر مساله سلامت متمرکز شوند، گفت: 90 تشکل غیردولتی خراسان رضوی در حوزه سلامت فعالیت دارند.
حسینی با بیان اینکه بیماریها بیشتر جنبه اجتماعی پیدا می کند، افزود: آمارها نشان می دهند 85 درصد از مرگ و میرها در ایران ناشی از بیماریهای غیرواگیر است که از این میزان 50 درصد مربوط به سبک تغذیه و 46 درصد ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی می باشد.
وی اظهار کرد: براساس این آمار، اتخاذ رویکرد اجتماعی نسبت به مساله سلامت و فراگیری در امر مشارکت به عنوان یک موضوع اجتماعی ضروری است.
وی گفت: سال گذشته خیرین سلامت در این استان 350 میلیارد ریال کمک کردند اما باید در کنار گسترش کمکهای خیرین برای ساخت بیمارستان، مشارکت در ابعاد علمی سلامت نیز گسترش یابد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این مراسم گفت: یکی از مهمترین ابتکارات دولت یازدهم، مشارکت همگانی در امر سلامت بود.
محمدرضا دارابی افزود: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سه ابتکار را به مرحله اجرا گذاشت که شامل طرح تحول سلامت و دستورات 12 گانه آن برای ارتقای سلامت مردم، ایجاد معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت برای اجتماعی کردن مساله سلامت و تشکیل مجامع سلامت در استانها و شهرستان ها به ریاست فرمانداران بر محور اجتماعی کردن سلامت است.
وی اظهار کرد: سلامت از خودکنترلی فرد شروع می شود و به جامعه تسری می یابد لذا نهادها باید برنامه ای مدون در این بخش داشته باشند.
در این مراسم از سند توسعه سلامت خراسان رضوی رونمایی و از 40 دست اندرکار و خیر حوزه سلامت این استان قدردانی شد.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.