ایرانیان از سبز شدن درختان و نو شدن چهره زمین در فصل بهار آموخته اند که با آمدن سال نو رخت و لباس نو بر تن کنند، خانه تکانی کرده و لوازم نو را جایگزین وسایل کهنه نمایند و با این کار هرآنچه دل آزار و کهنه است بیرون بریزند.
شور و شوق مردم برای خرید شب عید مدتی است فضای مشهد را تحت تاثیر قرار داده بطوری که تا پاسی از شب مردم در خیابانهای شهر و 24 مجتمع تجاری مدرن و هفت بازار سنتی آن مشغول خرید هستند. در این میان مغازه داران از هر شیوه ای برای جذب مشتری استفاده می کنند تا از رقیبان عقب نمانند. برخی از مشتریان نیز به چانه زنی مشغولند تا بلکه بتوانند اجناس انتخابی خود را با قیمتی مناسبتر بخرند.
تخفیفهای 50 و گاه 70 درصدی برخی فروشندگان نیز در این ایام دیدنی است. بنرهای بزرگی که بر سر در فروشگاهها نصب می کنند یا برچسبهایی که به پشت شیشه ها می چسبانند هر بیننده ای را وسوسه می کند تا سری به داخل مغازه بزند، مغازه هایی که تا داخل آنها می شوی گرفتار بازارگرمی کاسبان شده و ناگزیر از خرید می شوی.
فراوانی صنوف مختلف در مشهد یکی از جاذبه های عمده این شهر است. تنوع اقلام، مغازه ها، بازارها و مراکز تجاری کوچک و بزرگ بخش جدایی ناپذیر از جذابیتهای مشهد است و همین موضوع حضور برخی کاسبان در محل کارشان به ویژه کاسبان اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) را شبانه روزی کرده است.
در این ایام بساط فروشگاههای پوشاک، کیف و کفش و آجیل و خشکبار گسترده تر از باقی صنوف است. شبکه های اینترنتی فروش نیز نتوانسته اند از حضور مردم در بازارها و خرید سنتی بکاهد و همچنان بازار شب عید در مشهد داغ داغ است.

* عرضه آجیل و خشکبار
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: امسال قیمت آجیل و خشکبار شب عید 10 درصد کمتر از پارسال است در حالی که سالهای قبل شاهد افزایش حباب گونه های قیمتهای آجیل و خشکبار بودیم.
علیرضا ارزانی افزود: کاهش قیمت آجیل و خشکبار امسال به دلیل رکود در بازار و فراوانی اقلام مختلف آجیل و خشکبار است که خوشبختانه در ایام پایانی سال مردم خرید خوبی از این صنف می کنند.
وی ادامه داد: محصول آجیل و خشکبار موجود در بازار مشهد از کیفیتی عالی برخوردار است و فقط پسته ها کمی ریزتر از سال گذشته هستند.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد گفت: امسال 25 واحد صنفی در حوزه آجیل و خشکبار درخواست فروش فوق العاده از اتحادیه داشتند و این در حالی است که سال گذشته 50 واحد از این صنف اقدام به فروش فوق العاده کردند با این حال هنوز اتاق اصناف مجوز برگزاری فروش فوق العاده را به این صنف نداده است.
وی با اشاره به اینکه هزار و 200 واحد صنفی مربوط به فروش آجیل و خشکبار در مشهد پروانه کسب دارند افزود: رکود اقتصادی از خرید آجیل و خشکبار توسط مردم کاسته است اما در ایام پایانی سال شوق خرید شب عید و گذاشتن آجیل بر سر سفره هفت سین شهروندان را با کمترین بضاعت مالی به خرید این اقلام سوق می دهد.

* از سوپرمارکتها و دستفروشها شیرینی نخرید
رئیس اتحادیه صنف شیرینی سازان، شیرینی فروشان، کافه و قنادیهای مشهد نیز گفت: امسال بیشتر واحدهای این صنف در نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره شرکت کردند و کمتر فروش فوق العاده گذاشته اند.
محمد فرزانی افزود: این صنف از حضور در نمایشگاه رضایت داشتند زیرا توانستند محصولات خود را به خوبی بفروشند با این حال هنوز خرید شرینی توسط مردم برای شب عید از قنادیها ادامه دارد.
وی ادامه داد: هم اینک از 800 واحد قنادی و شیرینی سازی در مشهد که پروانه کسب دارند 6 واحد به صورت قانونی فروش فوق العاده خود را آغاز کرده اند. این واحدها بیشتر در مناطق کمتر برخوردار شهر حضور دارند و کیفیت محصولات آنها نیز پایین تر است.
رئیس اتحادیه صنف شیرینی سازان، شیرینی فروشان، کافه و قنادیهای مشهد گفت: افزایش قیمت تخم مرغ، نارگیل و انواع مغزها و کره بر قیمت شیرینی اثرگذار بوده با این حال مردم از خرید شیرینی برای شب عید نمی گذرند و شور و شوق برای خرید زیاد است.
وی افزود: کارگاههای شیرینی پزی زیرزمینی بدون مجوز متعددی در شهر مشهد وجود دارد که محصولات خود را در سوپرمارکتها و هایپرمارکتها می فروشند و از آنجا که این واحدها بدون مجوز فعالیت می کنند تضمینی برای سلامتی محصول آنها وجود ندارد.
او به فروش شیرینی توسط برخی آجیل فروشیها که اخیرا متداول شده نیز اشاره و بیان کرد: این اقدام در کار قنادیها خلل ایجاد می کند و توصیه می شود مردم شیرینی مورد نیاز خود را فقط از قنادیها بگیرند.

* فروش فوق العاده 500 واحد پوشاک
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد نیز گفت: در آستانه سال نو به 500 واحد صنفی فروش پوشاک در این شهر مجوز داده شده تا بنرهای یک شکلی با موضوع حراج و فروش فوق العاده پوشاک نصب کنند و انواع پوشاک را با 15 تا 30 درصد تخفیف ارائه نمایند.
سید مهدی لسان طوسی افزود: فروش فوق العاده اصناف در ایام پایانی سال راه حل مناسبی برای دسترسی مردم به کالاهای باکیفیت و قیمت مناسب است.
وی تخفیفهای بالای 30 درصد را در حوزه پوشاک غیرواقعی اعلام و بیان کرد: قانون نظام صنفی حراج و فروش فوق العاده را با 15 درصد تخفیف اعلام کرده لذا سایر تخفیفها غیرواقعی است.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد ادامه داد: کاسبی که به صورت قانونی در فروش هر جنس 20 درصد سود به دست می آورد نمی تواند حراج 70 درصدی بدهد مگر اینکه تغییر شغل داده باشد یا آخر فصل باشد و چاره ای جز فروش لباسهای آن فصل به کمتر از قیمت اصلی خود نداشته باشد و در این صورت هم سقف مجاز برای تخفیف 50 درصد است.
وی گفت: 13 برند تایید شده در پوشاک وجود دارد که واحدهای فروش این برندها در مشهد مشخص هستند و تخفیفها را براساس قانون اعمال می کنند.

* بازار کفش
رئیس اتحادیه صنف کفاشان مشهد هم گفت: ایام پایانی سال بهترین فرصت برای فروش خوب کفش در بازار است و اگر نمایشگاه عرضه مستقیم کالا برپا نشود نشاط بیشتری بر بازار شب عید مشهد حاکم می شود.
اسماعیل پورملائکه افزود: صنف کفاشان مشهد در برخی واحدها اقدام به فروش فوق العاده کرده و کفشها که اغلب تولید مشهد است با کیفیت مطلوب به فروش می رسد.

* حمایت اتاق اصناف از فروش فوق العاده
نایب رئیس اتاق اصناف مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس قانون نظام صنفی، اصناف چهار مرتبه در سال می توانند فروش فوق العاده یا حراج برگزار کنند و این حراج جدا از تخفیفهایی است که صنوف می توانند در کل سال قائل شوند.
سید محسن خاوری هاشمی افزود: بازرسان اتاق اصناف بر فروش فوق العاده یا حراج واحدهای صنفی نظارت دارند و نباید این حراج به گونه ای باشد که واحدی قیمت کالای خود را تا دو برابر افزایش دهد و سپس آن را با 50 درصد تخفیف عرضه کند.
وی ادامه داد: اتاق اصناف مشهد از حراج یا فروش فوق العاده استقبال می کند و هم اینک نیز بسیاری از اتحادیه ها در سطح شهر اقدام به فروش فوق العاده کرده اند اما باید اتحادیه بر نحوه حراج کالاهای یک واحد صنفی نظارت کند تا در اعتماد مردم نسبت به حراج در بازار خدشه ای وارد نشود.
نایب رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: در بخش تنظیم بازار میوه و تره بار، اتحادیه مربوطه از 120 واحد زیر پوشش خود 94 واحد را برای عرضه میوه طرح تنظیم بازار با قیمت مصوب در نظر گرفته است.
وی افزود: طرح تنظیم بازار اتاق اصناف مشهد از 10 اسفند جاری آغاز شد و تا 15 فروردین آتی طی پنج مرحله به اجرا در می آید. این پنج مرحله شامل 'طرح ثامن' برای پیشگیری از تخلفات ویژه اصناف اطراف حرم مطهر، برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره، طرح نظارتی ویژه اصناف برای جلوگیری از گرانفروشی و کم فروشی، برگزاری نمایشگاه عرضه سوغات در عید نوروز، طرح نظارتی ویژه زائران در حوزه خدمت رسانی در حوزه های سلامت، کالاهای اساسی، زیارت، فنی و خدماتی است که با همکاری سایر نهادهای نظارتی در حال انجام است.
کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد علاوه بر جمعیت ثابت خود طی ایام تعطیات نوروز تا هشت میلیون مسافر و زائر را از اقصی نقاط ایران و جهان پذیرایی می کند.
1922/7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.