به گزارش ایرنا، علیرضا قادری روز سه شنبه در آیین روز درختکاری افزود: ریشه این مشکلات به دلیل 15 سال خشکسالی مستمر ناشی از گرمایش جهانی و تغییر اقلیم، است.
وی با بیان اینکه با وجود مکاتبات صورت گرفته، اکنون پروژه ها و طرح های مصوب آبخیزداری در این شهرستان همچنان معطل 330 میلیارد ریال تامین اعتبار است، گفت: با این حال هیچگاه به امید اعتبارات دولتی نبودیم و با تعامل و مشارکت های مردمی در حال احداث و تقویت بندهای خاکی در بالادست قنوات هستیم تا ضمن مهار روان آب ها، سفره های زیرزمینی و قنوات نیز از این طریق تغذیه شوند.
قادری همچنین اظهار کرد: امسال یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان با همکاری دستگاه قضایی، تعداد 50 فقره پرونده تخریب و تصرف اراضی ملی تشکیل و متخلفان به مراجع قضایی معرفی و تاکنون 6 فقره از این پرونده ها رسیدگی و میزان 30 هزار مترمربع از اراضی ملی خلع ید شد.
وی در ادامه گفت: شهرستان تربت حیدریه با 255 هزار هکتار اراضی منابع طبیعی، بر اساس نقشه پوششی گیاهی 500 هکتار بیشه زار و جنگل های خشک در ارتفاعات نسر و سریشا و 58 هزار هکتار مراتع خوب و متراکم و 165 هزار هکتار مراتع کم تراکم و فقیر دارد و این بدان معنا است که 70 درصد مساحت این خطه در عرصه منابع طبیعی قرار دارد.
قادری ضمن بیان این که در عرصه های آبخیزداری، با بیش از 50 حوزه و زیرحوزه تاکنون حدود 25 درصد از عملیات آبخیزداری انجام شده، افزود: یکی از راهکارهای اساسی در مقابله با بحران آب و خشکسالی های اخیر، ایجاد سدها و بندهای خاکی است و با توجه به باران های سیل آسا و روان آب ها بخصوص در اسفند و فروردین، احداث این پروژه ها در تقویت سفره های آب های زیرزمینی بسیار ضروری و تاثیرگذار است.
وی با بیان اینکه با رایزنی مسوولان شهرستان یک میلیارد ریال برای این کانون بحران برای سال آینده طرح مصوب و اعتبار در ردیف اعتبارات در نظر گرفته شده، افزود: عملیات اجرایی این پروژه سال آینده آغاز خواهد شد.
وی همچنین گفت: با پیگیری مسوولان شهرستان و با توجه به سیل خیز بودن روستای برس و شهر کدکن، 35 هزار هکتار از اراضی این منطقه در ردیف اعتبارات ملی قرار گرفته و از سال آینده عملیات اجرایی این طرح ها نیز آغاز می شود.
قادری با بیان اینکه امسال 13 هزار هکتار از اراضی ملی سند دار شده اند، افزود: همچنین در طول سالجاری 52 هکتار از اراضی جلگه رخ را به شهرک صنعتی این منطقه و 116 هکتار حریم روستاها به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای اجرای طرح تحویل شد.
وی در ادامه به اشتغالزایی توسط اداره مطبوعش اشاره و اظهار کرد: 1200 هکتار از اراضی در ارتفاعات کدکن را به کشت گیاهان دارویی اختصاص دادیم که ظرف سه ماه بهره بردار مبلغ یک میلیارد ریال محصول برداشت کرده که 140 میلیون ریال آن بهره مالکانه است و بهره بردار به حساب دولت واریز کرده است.
قادری همچنین گفت: امسال به مناسبت هفته منابع طبیعی 16 هزار اصله نهال بین شهروندان در مناطق مختلف بصورت رایگان و نیمه بها توزیع شد.
در این آیین شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر و برخی مسوولان تربت حیدریه نیز به رسم یادبود درختی غرس کردند.
شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121 /1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.