به گزارش ایرنا، محمد سنجری روز یکشنبه در کمیته اشتغال شهرستان تربت حیدریه افزود: این بدان معنا است که از مجموع 160 هزار تعهد شغلی که در استان باید امسال ایجاد شود، تاکنون معادل 21.65 درصد در سامانه رصد توسط دستگاه های اجرایی استان به ثبت رسیده که سهم تربت حیدریه از آن معادل 31.15درصد است.
وی در ادامه به اهداف اصلی طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی اشاره و اظهار کرد: آشنایی با محیط کسب و کار، آماده سازی و ایجاد خود باوری در مهارت آموزبرای ورود به بازار کار، حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی، کمک به بنگاه های فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند، کاهش هزینه های جذب و بکارگیری نیرو توسط بنگاه های اقتصادی و استفاده از ظرفیت و توان آموزشی عملی بنگاه های اقتصادی است.
سنجری با بیان اینکه بر این اساس تعهد استان جذب سه هزار و 800 مهارت آموز که معادل 86 درصد آن محقق شده است، افزود: این آمار که توسط اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان تهیه شده، نشان می دهد سهم تربت حیدریه 130 تعهد بوده که 33 درصد آن محقق شده است.
وی در ادامه به معرفی طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی پرداخت و گفت: طرح با هدف افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی از طریق انتقال مهارت و تجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار، ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار در دانش آموختگان، ارتقای اخلاق و صلاحیت حرفه ای دانش آموختگان و نیز فراهم ساختن زمینه انتقال علم و تخصص دانش آموختگان به بنگاه اقتصادی ایجاد شده است.
سنجری به عملکرد استان در اجرای طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی اشاره و اظهار کرد: پیش بینی جذب کارورزان در استان پنج هزار و 265 نفر و سهم تربت حیدریه نیز 177 نفر بوده است.
وی افزود: از این میزان 16هزار و 812 نفر کارورز ثبت نام شدند که 579 نفرشان به تربت حیدریه اختصاص دارد و تعداد واحدهای پذیرنده ثبت نام شده نیز 882 واحد در استان بود که 64 واحد به تربت حیدریه اختصاص دارد.
سنجری گفت: بر این اساس برای 349 واحد در سطح استان و 49 واحد در تربت حیدریه مجوز پذیرش صادر شد که تاکنون 6 درصد در استان و 37 درصد در تربت حیدریه محقق شده است.
وی در ادامه به حوزه مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: شناسایی و توسعه ظرفیت های کسب و کار خانگی برای توسعه فرصت های شغلی، ایجاد توازن بین مسوولیت خانوادگی و اشتغال اعضای خانوار، کاهش هزینه های تولید و خدمات برای حضور فعال و مستمر در بازار رقابت، افزایش بهره وری سرمایه و صرفه جویی در هزینه های جانبی اشتغال و افزایش درآمد خانواده و نیز ارتقای مدیریت کسب و کار خانگی از طریق پیوند با بنگاه های بالادستی و تشکل های خوشه ای، اتحادیه ها، تعاونی ها و صنوف از جمله اهداف ایجاد چنین اشتغال هایی است.
سنجری افزود: بر این مبنا عملکرد استان برای سالجاری در صدور مجوز مشاغل خانگی در سطح استان صدور سه هزار و 628 مجوز مستقل است که سهم تربت حیدریه 165 شغل است.
وی گفت: همچنین تعداد هزار و 58 مجوز پشتیبان در سطح استان صادر شده که سهم تربت حیدریه 53 فقره بود که در مجموع تعداد افراد تحت پوشش استان 6 هزار و 731 نفر است و از این تعداد سهم تربت حیدریه 312 نفر است.
سنجری میزان سهمیه اعتبارات در نظر گرفته شده برای مشاغل خانگی امسال استان را 414000 میلیون ریال عنوان و اظهار کرد: از این میزان سهم تربت حیدریه 19300 میلیون ریال است.
وی در ادامه به طرح روستا تعاون اشاره کرد و گفت: در بخش اهداف کیفی، استفاده از ظرفیت تعاونی ها در شناسایی و بهره برداری از ظرفیت های موجود در نواحی روستایی، ارتقای منزلت اجتماعی روستاییان و جایگاه روستاها در اقتصاد ملی، ایجاد بستر لازم برای شکوفایی و پیشرفت عدالت محور روستاها و در بخش اهداف کمی، ایجاد و بهره برداری از 136 طرح تعاونی در روستاهای استان دنبال می شود.
سنجری افزود: در این راستا و در سطح استان از مجموع 136 تعهد که 10 تعهد متعلق به تربت حیدریه بود،70 موافقت نامه تشکیل به امضا رسید که سهم تربت حیدریه صدور موافقت نامه تشکیل 3 تعاونی در روستاهای حصار، سربالا و علاقه بوده است.
معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه نیز گفت: هر چند نرخ بیکاری 8.8 دهم درصد در استان بیانگر آن است که اراده خوبی برای رفع این معضل بزرگ وجود دارد، اما مشکل اشتغال پدیده ای نیست که تنها محدود به یک یا چند اداره خاص باشد و اگر غفلتی از سوی ما صورت گیرد، به معضل بزرگی تبدیل خواهد شد که دامن همه مسوولان را خواهد گرفت.
احمدعلی موهبتی افزود: در کشور و در شرایطی زندگی می کنیم که عده ای در لباس دوست می آیند و یک بخش از صحبت های معاون رییس جمهوری را گزینش می کنند و این نشان دهنده نفود ضد انقلاب است یا دوست نادانی هستند که می خواهند خدمات دولت را ندیده بگیرند و این چنین برخوردهایی شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست.
شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121/1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.