دبیر این نشست علمی به خبرنگار ایرنا گفت: دبیرخانه هم اندیشی علم دینی تصمیم گرفته با برگزاری نشستهای هم اندیشی در لایه شاگردان و مقررین اساتید طراز اول روند واگرای دیدگاهها را مهار و متوقف کند زیرا شاگردان و مقررین اساتید به صورت طبیعی حلقه علمی پیرامون آنها را تشکیل می دهند و در صورت موفقیت در تفاهم و گفت و شنود آنها می توان به تقریب دیدگاههای اساتید این عرصه نیز امیدوار بود.
حجت الاسلام علی محمدی افزود: نیازمند نقادی همدلانه و جدی هستیم و از این مهم نمی توانیم بگذریم. جریانهای فکری انقلاب اسلامی در عین توجه به اشتراکات می بایست نقادی همدلانه و جدی یکدیگر را بپذیرند زیرا راهی جز گفت ‌و گو و توسعه تفاهم اجتماعی در برابر جبهه فکری انقلاب اسلامی نیست.
وی ادامه داد: ظرف سه دهه اخیر سه موضوع مورد مطالبه مقام معظم رهبری بوده که از حوزه و دانشگاه درخواست کرده اند به فقه حکومتی، علوم اسلامی انسانی و مسأله الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بپردازند. عقلانیت انقلاب اسلامی از پرداختن به این سه عرصه حاصل می شود که در آن صورت می تواند مدعی استقلال فرهنگی شد.
دبیر نشست هم اندیشی علم دینی گفت: ظرف این سالها اندیشمندان و متفکران انقلابی فعالیتها و دستاوردهای بسیار خوب مفهومی در عرصه فقه حکومتی، علوم انسانی اسلامی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت داشته اند اما اشکال از اینجا است که وقتی در مسند حاکمیت باشید عقلانیتی را می توانید مبنای علم قرار دهید که دست کم جامع باشد و مسائل را جزیره ای و پراکنده تحلیل نکند و در کنار آن به میزان قابل توجهی به تفاهم اجتماعی رسیده باشد.
وی افزود: هم اینک عمده تولیدات مفهومی و نظریه پردازیهای اساتید در حلقه شاگردانشان صورت پذیرفته و دیدگاههای اساتید به یکدیگر ناظر و عرضه نشده است. وقتی ساختار تولید دیدگاهها از ابتدا گسسته است هرچه تفصیل می یابد و پیچیده تر می شود طبیعی است که روند واگرایی را در پیش بگیرند و همین موضوع تفاهم اجتماعی را ناممکن می کند.
حجت الاسلام محمدی گفت: در نشست سه روزه هم اندیشی دینی در مشهد 17 موسسه فعال در عرصه علم دینی و 13 نفر از مقررین اساتید این عرصه حضور دارند. طی این نشست دیدگاههای آیت الله جوادی آملی، آیت الله مصباح یزدی، استاد خسروپناه، استاد رشاد، دکتر داوری اردکانی، استاد میرباقری، دکتر نصر، دکتر کچویان، استاد پارسانیا و استاد واسطی پیرامون علم دینی طرح و بررسی می شود.
7507/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.