به گزارش ایرنا، استاندار خراسان رضوی در این مراسم گفت: در راستای عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی 2 سال قبل مجمع روسای دانشگاه های خراسان رضوی، مطالعات نیازهای اشتغال برای استان را با کمک سایر دستگاه های اجرایی انجام داد و یک برنامه برای اشتغال خراسان رضوی با توجه به مزیت ها، ظرفیت ها و نیازهای آن تنظیم گردید.
علیرضا رشیدیان افزود: براساس این برنامه برآوردی برای اشتغال ایجاد شده در خراسان رضوی و رسیدن به نرخ بیکاری هفت درصد انجام گرفت و مسیری برای اقدامات لازم در این زمینه تعیین شد.
وی اظهار کرد: همچنین براساس برنامه ششم توسعه کشور، برنامه ای برای تحقق اهداف آن در این استان تعریف شد که مقرر گردید در سال اول (امسال) 123 هزار فرصت شغلی در خراسان رضوی ایجاد شود.
وی گفت: اما با توجه به مزیت های خراسان رضوی هدفگذاری برای این برنامه در سال اول 160 هزار فرصت شغلی تعیین گردید و با توجه به روندی که از ابتدای امسال تاکنون طی شده است، به نظر می رسد با سرمایه گذاری های انجام شده، تا پایان سال 154 هزار فرصت شغلی در استان ایجاد شود.
رشیدیان افزود: از سال 90 تا 93 نرخ اشتغال در خراسان رضوی روند کاهشی داشت، در سال 93 این نرخ ثابت شد اما در سال 94 حدود 36 هزار فرصت شغلی و در سال گذشته حدود 97 هزار فرصت شغلی در استان ایجاد گردید.
وی با اشاره به سخن وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر ارتقای دانشگاه ها از نسل اول و دوم به نسل های سوم و چهارم و تبدیل مراکز آموزش عالی به مراکز کارآفرینی و فراهم کردن زمینه اشتغال برای دانشجویان اظهار کرد: در این راستا دانشگاه های استان ملزم شدند وضعیت اشتغال دانش آموختگان خود را ارزیابی و نیازهای اشتغال جامعه و دانشجویان را احصا و برای آن برنامه ریزی کنند.
وی گفت: تا زمانی که دانشگاه ها علت عدم اشتغال دانش آموختگان خود را احصا نکنند نمی توان برای اشتغال آنان اقدام عملیاتی انجام داد.
رشیدیان افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی از همان ابتدا مبنای کار خود را مهارت آموزی همراه با آموزش تئوری قرار داد در حالی که سایر دانشگاه ها از آن غافل بودند لذا این اقدام از سوی دانشگاه جامع علمی کاربردی بسیار ارزشمند است.
وی صدور مجوز برای راه اندازی مراکز رشد و نوآوری در مراکز زیر پوشش دانشگاه جامع علمی کاربردی را اقدام مطلوب دانست و اظهار کرد: اینکه دانشجویانی که وارد این مراکز می شوند می توانند برای عملیاتی کردن ایده های خود متناسب با نیاز بازار و جامعه، تسهیلات دریافت کنند و به نوعی فرصت شغلی برای خود فراهم نمایند، اقدام در خور توجه است.
وی گفت: امید است مراکز رشد و نوآوری در مراکز مربوط به دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی نیز توسعه یابد و زمینه استفاده دانشجویان دیگر دانشگاه های استان نیز از این مراکز و تسهیلات آن فراهم گردد.

* اشتغال 75 درصد دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در این مراسم گفت: یکی از ویژگی های این دانشگاه آموزش دانشجویان در محیط کار می باشد و هم اکنون 75 درصد دانشجویان این دانشگاه شاغل هستند.
محمد حسین امید افزود: آموزش های این دانشگاه جنبه مهارت آموزی دارد و اغلب به مشاغل کوچک می پردازد که این مهم کمکی به اشتغال دانش آموختگان است.
وی اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی آمادگی دارد متناسب با نیازهای شغلی شناسایی شده در هر استان و هر منطقه، دوره های آموزشی مهارتی راه اندازی کند و نیروی انسانی تربیت نماید.
وی گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی آمادگی خود را برای جهت دهی مراکز استانی و دوره های آموزشی به سوی ملاحظات استانی و نیازهای آنها به نیروهای انسانی متخصص اعلام می کند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، جهت دهی دوره های آموزشی و رشته های تحصیلی این مرکز آموزش عالی را براساس تقاضای بازار مناسب ندانست و افزود: هم اکنون مبنای این دانشگاه برای تعریف رشته ها و دوره های آموزش و جذب دانشجو، نیاز استانها و احصای آنهاست و توسعه رشته ای براساس نیاز استانها انجام می دهد.
امید، انعطاف پذیری و پویایی را از ویژگی های برجسته دانشگاه جامع علمی کاربردی برشمرد و اظهار کرد: این دانشگاه تنها مرکز آموزش عالی در کشور است که شورای برنامه ریزی و شورای گسترش دارد و می تواند در مدت یک سال رشته و دوره آموزشی تعریف کند.

*راه اندازی دوره های پودمانی برای سربازان وظیفه در پادگان ها
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: دوره پودمان به این دانشگاه تعلق دارد و دوره های پودمانی این دانشگاه قابل تجمیع و تبدیل به مدرک کاردانی و کارشناسی می باشد.
امید افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزاری دوره های آموزشی پودمانی برای سربازان وظیفه در حین خدمت سربازی را برعهده گرفته است و قادر به برگزاری دوره های بین سطوح، تک درس و تک پودمان برای سربازان می باشد.
وی اظهار کرد: در صورتی که زیرساخت های لازم برای برگزاری دوره های آموزشی در پادگان ها فراهم باشد، دانشگاه جامع علمی کاربردی آمادگی دارد دوره های پودمانی را برای سربازان در محل پادگان ها برگزار نماید.
وی گفت: اگر شورای برنامه ریزی و اشتغال استانها نیازهای خود را در بخشهای صنعت، کشاورزی، مدیریت، خدمات اجتماعی و فرهنگی ارائه دهد، این دانشگاه دوره های آموزشی را براساس نیاز هر استان طراحی و برگزار می کند.
امید افزود: مراکز رشد و نوآوری این دانشگاه به دانشجویانی که طرحهای اشتغالزا متناسب با نیاز جامعه ارائه کنند، تسهیلات با نرخ سود 2 درصد پرداخت می کند تا آنان زمینه اشتغال خود را فراهم کنند.
وی با اشاره به مفاد تفاهم نامه منعقد شده بین این دانشگاه و استانداری خراسان رضوی نیز اظهار کرد: با امضای این تفاهم نامه، زمینه مشارکت های علمی و پژوهشی دانشگاه، مراکز آموزشی تحت نظارت دانشگاه و سازمانها و دستگاه های اجرایی دولتی و غیردولتی برای شناسایی نیازهای آموزشی - مهارتی و تربیت نیروی ماهر و متخصص مورد نیاز خراسان رضوی و توسعه و ارتقای سطح کمی و کیفی آموزشهای مهارتی با مشارکت و استفاده از ظرفیت ها، امکانات و تجهیزات طرفین در قالب دوره های کوتاه مدت یا مقطع دار و تلاش در جهت افزایش انگیزه مردم برای تحصیل در دوره های مهارتی دارای مزیت نسبی اشتغال و مورد نیاز استان فراهم می شود.
دانشگاه جامع علمی کاربردی دارای 450 هزار دانشجو و 800 مرکز در کشوراست.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.