علیرضا رشیدیان شامگاه یکشنبه در نشست هم اندیشی نخبگان و استعدادهای برتر خراسان رضوی در مشهد افزود: پارسال از مجموع 650 هزار شغل ایجاد شده در کشور 100 هزار نفر مورد مربوط به خراسان رضوی بود و اگر سرمای پاییز پارسال اتفاق نمی افتاد این میزان به 150 هزار اشتغال نیز می رسید.
وی بر اینکه برای تحقق سند چشم انداز خراسان رضوی باید سالانه 105 هزار فرصت شغلی ایجاد شود تاکید و بیان کرد: سال 1394 حدود 36 هزار فرصت شغلی در این استان ایجاد شد ولی در سال 1395 تعداد اشتغال ایجاد شده از مرز 105 هزار شغل گذشت.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: به رغم ایجاد این میزان اشتغال در سال 95 از مجموع 2 میلیون و 220 هزار جمعیت آماده بکار در خراسان رضوی 290 هزار جویای کار بودند که 48 درصد آنان را جوانان با تحصیلات بالای دیپلم تشکیل می دهند.
وی به ظرفیتهای زیاد خراسان رضوی برای ایجاد اشتغال و فعالیت نخبگان اشاره و بیان کرد: باید با همکاری نهادهای مرتبط و نخبگان ظرفیتهای موجود از قوه به فعل تبدیل شوند. نخبگان سرمایه اصلی هستند و باید درگیر مسائل و مشکلات استان و شهرشان در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شوند.
رشیدیان همچنین به برپایی سالانه نمایشگاه هفته پژوهش در استان اشاره و بیان کرد: باید در نمایشگاه امسال به ظرفیت گره خوردن ایده ها و نخبگان با بخش خصوصی توجه کرد. خراسان رضوی مهد علم و دانش بوده و هست لذا باید از ظرفیت فکری نخبگان برای حل مشکلات استان در بخشهای مختلف استفاده کرد.
رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: هزار و 300 نخبه زیر پوشش این بنیاد هستند که حدود 800 نفر از این تعداد مربوط به دانشگاه فردوسی است.
سعیدرضا احمدی زاده افزود: در طول سال جوایز مختلفی بسته به موفقیت، به نخبگان از سوی بنیاد ملی اهدا می شود. جایزه علامه طباطبایی بالاترین جایزه در بنیاد ملی نخبگان است که امسال به 108 نخبه استان تعلق می گیرد.
وی ادامه داد: امسال 20 عنوان برنامه، 64 طرح اجرایی و 2 طرح ملی در موضوع سوغات و اسباب بازی در دستور کار بنیاد نخبگان خراسان رضوی است.
رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی ارتباط موثرتر و اثربخش تر با نخبگان دانشگاه و حوزه را رویکرد امسال این نهاد اعلام و بیان کرد: اشتغال از مشکلات عمده نخبگان است و باید برنامه ریزی جامعی در کشور برای اشتغال این قشر انجام شود.
وی افزود: البته نخبگان حوزوی و دانشگاهی در بخش دولتی به خوبی نمی توانند شکوفا شوند و باید با ارتقاء چرخه علم و فناوری زمینه جذب و اشتغال نخبگان را فراهم کرد.
طی این مراسم با اهدای تقدیرنامه و جوایز نقدی از نخبگان برگزیده خراسان رضوی در جشنواره های علمی سال 1395 تقدیر شد.
خبرنگار: ندا جواهرفر **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.