معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این مراسم گفت: مزیت اصلی این استان و مشهد وجود بارگاه منور رضوی می باشد و هویت جغرافیایی، فرهنگی و تاریخی مشهد بر مبنای زیارت شکل گرفته است.
یوسف امینی افزود: جهانی که در آن زندگی می کنیم ویژگیهای خاص خود را دارد و یکی از این ویژگیها فضای مجازی و شبکه های اینترنتی خبری است که بر زندگی همه ما اثرگذارند.
وی ادامه داد: پایگاه خبری تحلیلی زیارت نیوز از آن حیث دارای اهمیت است که در کنار بحث رسانه، زیارت را به صورت تخصصی اطلاع رسانی و فرهنگ آن را ترویج می کند و باید قرآن کریم پشتوانه فرهنگی این پایگاه به عنوان رسانه زیارت باشد.
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: متون دینی تاکید دارند که مطالب باید آگاهانه، روشنگرانه، منصفانه، منطقی، مستند، ساده، روان و زیبا باشد و پایگاه زیارت نیوز وقتی می تواند موفق باشد که از همین رویکرد پیروی کند.
وی افزود: پایگاه خبری تحلیلی زیارت نیوز متعلق به بخش خصوصی است و در چارچوب برنامه های رویداد معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام راه اندازی شده است.
در این آئین، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی هم گفت: شواهد نشان می دهد که زائران خارجی از جاذبه های گردشگری و مذهبی به ویژه حرم مطهر رضوی و ظرفیتها و امکاناتی که برای گردشگران در این استان ایجاد شده اطلاع لازم ندارند.
ابوالفضل مکرمی فر افزود:کشورهایی چون عراق، لبنان، کویت و پاکستان شیعیان زیادی دارند که از ظرفیتهای مشهد در بخشهای گردشگری و زیارت و به ویژه در مورد حرم مطهر رضوی اطلاع لازم ندارند و مسلم است که در حوزه اطلاع رسانی گردشگری مذهبی کم کاری شده است و امید است رسانه ها به ویژه پایگاه خبری – تحلیلی زیارت نیوز این خلا را پر کنند.
وی گفت:هر سال جمعیت زائران در مشهد مقدس افزایش می یابد به طوری که هم اینک سالانه بیش از 28 میلیون زائر به مشهد سفر می کنند که از این تعداد فقط یک میلیون و 700 هزار نفر، زائر و گردشگر خارجی هستند.
مکرمی فر افزود: در دنیا 400 میلیون نفر شیعه هستند که می توانند مشهد را به عنوان مقصد زیارتی خود انتخاب کنند اما حضور سالانه حدود دو میلیون زائر خارجی در مشهد تناسبی با جمعیت شیعیان دنیا ندارد.
سردبیر این پایگاه خبری نیز در این آئین گفت: نخستین رسالت زیارت نیوز در فضای سیاست زده بین المللی و داخلی پرداختن به موضوع زیارت بدون جناح بندیهای سیاسی و طیفی است تا اخبار با ویژگی خاص توام با معنویت به مخاطب انتقال یابد.
مرتضی کهلکی افزود: رسالت دوم این پایگاه تحلیل و پژوهش است و اینکه چگونه می توان یک زائر خارجی که اندیشه او با اسلام هراسی و ایران هراسی پر شده را به زیارت بارگاه منور رضوی جذب کرد. تاکنون به این بخش در حوزه زیارت کم توجهی شده است.
وی ادامه داد: زیارت نیوز پاسخی است به نیازهای تحلیلی خبری مخاطبان زائر به منظور همسویی با الگوهای در حال تحول زیارت در عرصه بین الملل. امروز زیارت به عنوان یک کنش دینی ابعاد گوناگون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و رسانه ای به خود گرفته و اگر از رسانه در این عرصه به درستی استفاده شود منبعی برای قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران به منظور جذب تمایلات اجتماعی و کششهای معنوی عموم و نخبگان دیگر کشورهاست.
320 نشریه، 79 پایگاه خبری، 35 سرپرستی روزنامه، 15 خبرگزاری و پنج روزنامه در خراسان رضوی فعالیت دارند.
1922/7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.