علیرضا طباطبایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اقدامات خوبی تاکنون در زمینه اجرای پروژه های تامین، انتقال و توزیع آب نظیر حفر و تجهیز چاههای جدید، مهندسی مجدد و بهسازی چاهها، ارتقای کمی و کیفی تصفیه خانه شماره یک، توسعه خطوط انتقال، پروژه جمع آوری چاهها، اصلاح و استانداردسازی شبکه و انشعابات، نشت یابی شبکه توزیع انجام شده اما با توجه به چالش جدی کم آبی، رعایت مدیریت مصرف از سوی شهروندان مشهدی ضروری است.
وی ادامه داد: بر این اساس همگان باید با کاهش مصارف غیرضروری و کاهش تلفات آب در ساختمانها در حفظ منابع محدود آب تلاش کنند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: تابستان سال آینده در صورتی بدون مشکل سپری خواهد شد که مشترکان و شهروندان شرکت آبفا را همراهی کنند و همانند گذشته در مصرف آب صرفه جویی لازم را به عمل آورده و در تامین آب پایدار و مطمئن یاری رسانند.
وی افزود: روزانه حدود 600 هزار مترمکعب آب از سد دوستی در شهر مشهد توزیع می شود. هم اکنون 33 درصد آب مورد نیاز کلانشهر مشهد از سد دوستی و بقیه آن از سدهای طرق، ارداک و نیز چشمه اندرخ و چاهها تامین می شود.
100 درصد جمعیت سه و نیم میلیون نفری مشهد زیرپوشش خدمات آبرسانی و 65 درصد زیرپوشش خدمات فاضلاب قرار دارند. این کلانشهر علاوه بر جمعیت ثابت همه ساله پذیرای 28 میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط ایران و جهان است.
خراسان رضوی جزو شش استان نخست کشور در مواجهه با پدیده خشکسالی در سال آبی جاری است و نسبت به دوره بلندمدت 80 درصد کاهش بارندگی داشته است. خراسان رضوی در موضوع حجم کسری سالانه مخازن آب زیرزمینی رتبه نخست را در ایران دارد بطوری که حجم کسری سالانه آبهای زیرزمینی در این استان با یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب، بیشترین در کشور است.
گرچه مصرف آب 85 درصد مشترکان در خراسان رضوی زیر الگو و میانگین کشوری مصرف آب هر شهروند 150 تا 200 لیتر است اما مصرف 120 لیتر در شبانه روز متناسب با شرایط بحرانی نیست و باید با ترویج فرهنگ مصرف آب، این سرانه به 70 لیتر در شبانه روز برای هر فرد برسد.
خبرنگار: ندا جواهرفر **انتشار: حسین کریم زاده
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.