امین قصمی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این شرکت علاوه بر تولید منابع آبی، وظیفه انتقال آب را نیز عهده دار است.
وی ادامه داد: اصلاح و بازسازی شبکه توزیع آب، خط انتقال و انشعاب ها، ساماندهی انشعاب فضای سبز، تعویض واستاندارد سازی انشعاب های فرسوده، انجام پروژه مانیتورینگ شبکه شهرها، کاهش تعداد و زمان رفع حوادث در شبکه، مدیریت فشار شبکه توزیع ازمهمترین اقدام های آبفا هرمزگان در راستای کاهش هدر رفت آب بوده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان تصریح کرد: اصلاح و توسعه شبکه با هدف مدیریت مصرف آب، کاهش هدر رفت و متعادل کردن فشار آب شرب مشترکان اجرا می شود.
قصمی یاد آور شد: اصلاح و مرمت شبکه آب آشامیدنی فرسوده شهری، عملیاتی مستمر است و باتوجه به اعتبارات تخصیصی اجرا می شود.
این مقام مسئول با اشاره به تلاش های شرکت آبفا هرمزگان برای کاهش هر چه بیشتر مشکلات ناشی از کم آبی، بیان داشت: این شرکت اقدام به اجرای پروژه های موثر و ماندگاری از جمله حفر چاه، احداث آب شیرین کن و اجرای خط انتقال و اصلاح شبکه های فرسوده کرده است.
قصمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 20 پروژه نمک زدایی (آبشیرین کن) در سطح استان داریم که 16 پروژه در حال بهره برداری و 4 پروژه نیز در حال ساخت و اخذ مجوز است.
به گفته وی، سهم منابع آبی استان از چاه ها و سدها، 71 درصد و آبشیرین کن ها 29 درصد است که پیش بینی می شود تا پایان سال 99، سهم منابع آبی از آبشیرین کن ها به 66 درصد افزایش و در بخش چاه و سد به 34 درصد کاهش یابد.
مدیرعامل آبفا هرمزگان با اشاره به بحران کم آبی در استان، تصریح کرد: میزان ذخیره آب در هرمزگان مناسب نیست و در این شرایط همه باید خود را مالک آب بدانیم و در صرفه جویی و مصرف بهینه این سرمایه حیاتی تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه هر سال تعداد مشترکان این شرکت 17 تا 20 درصد افزایش می یابد ، گفت: با توجه به شرایط اقلیمی استان وکاهش منابع آبی در سال های اخیر، مصرف بهینه آب و رعایت الگوی مصرف از سوی شهروندان هرمزگانی یک ضرورت است که می تواند ما را در تولید و حفظ منابع آبی پایدار استان یاری کند.
بیش از 18 سال خشکسالی و کم آبی درهرمزگان موجب خشک شدن 365حلقه چاه آب آشامیدنی ، 18 دهنه چشمه و قنات، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135 حلقه چاه بین 30 تا 70 درصد شده است.
این خشکسالی ها موجب شده تا از 168 حلقه چاه تامین کننده آب شرب شهرهای استان، 58 حلقه چاه خشک و 67 حلقه شور شود.
هم اکنون تنها 43 حلقه چاه در هرمزگان در وضعیت قابل قبولی قرار دارند.
با توجه به شرایط منابع آبی هرمزگان، اصلاح و بازسازی شبکه های فرسوده به منظور کاهش هدررفت آب از اهمیت بالایی برخوردار است.
2میلیارد و 300 میلیون مترمکعب روان آب در هرمزگان وجود دارد که تنها برای یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب آن برنامه ریزی شده و یک میلیارد و 700 میلیون مترمکعب نیز هدر می رود.
استاندار سابق هرمزگان سال گذشته در نشستی مرتبط با آب ،دلیل هدر رفت این میزان آب را به توافق نرسیدن با وزارت نیرو برای اختصاص اعتبار از محل آب های مرزی عنوان کرده بود.
جاسم جادری بیان داشته بود: وزارت نیرو معتقد است که این جا مرز نبوده و نمی تواند از این محل اعتباری اختصاص داد.
225 هزار مشترک زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان هستند که 85 درصد مشترکان در بخش خانگی بوده که 65 درصد کل مصرف آب را به خود اختصاص دادند.
7198/ 6048
خبرنگار: فاطمه حسینی ** انتشار دهنده: خلیل تنیده

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.