دکتر محمود خدادوست روز چهارشنبه در همایش بین المللی علوم کشاورزی، گیاهان دارویی و طب سنتی در مشهد افزود: با ادغام طب ایرانی و پزشکی نوین در نظام سلامت کشور، هم اکنون طب سنتی به عنوان بخشی از نظام سلامت در کشور پذیرفته شده و به عنوان یک طب تلفیقی با طب نوین مورد استفاده قرار می گیرد.
وی ارائه خدمات طب ایرانی را نیازمند تولید فرآورده های گیاهان دارویی و تولید و عرضه داروهای گیاهی دانست و اظهار کرد: یک دوره 150 ساله فترت و بازماندگی از طب ایرانی در کشور وجود داشت که با عدم اعتقاد پزشکان به این طب سپری شد ولی اعتقاد و باور مردم به این درمانها موجب تداوم و ظهور مجدد آن شد.
وی توجه به چرخه تولید، توزیع و شناساندن داروهای گیاهی به پزشکان را برای رونق تولید گیاهان دارویی ضروری دانست و گفت: برای اینکه پزشک داروهای گیاهی را تجویز کند باید محصولات گیاهی را بشناسد تا به آن اعتماد نماید لذا توجه هوشمندانه به این چرخه برای رونق مصرف محصولات گیاهی لازم است.
خدادوست به موفقیت های چین در ارائه خدمات طب سنتی از طریق صدور احکام حکومتی اشاره کرد و افزود: طب سنتی از دهه 50 میلادی وارد نظام سلامت کشورهایی همچون چین و هند شده است اما در کشور ما این اقدام از سال 2007 میلادی انجام شد.
وی اظهار کرد: بر اساس سیاستهای کلی نظام، نهادینه کردن طب ایرانی در نظام سلامت کشور تکلیف شده و از سال 1386 خورشیدی نیز اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور کشور نیز در این همایش گفت: هم اکنون 500 شرکت در زمینه تولید فراورده ها و داروهای گیاهی در کشور فعالیت دارند که 140مورد از آنها دانش بنیان است.
محمدعلی کریمی افزود: مراکز علم و فناوری دانشگاه پیام نور آمادگی دارند از طرح های دانش بنیان در زمینه تولید محصولات مرتبط با گیاهان دارویی حمایت کنند.
وی اظهار کرد: براساس آمار منتشر شده در سال 2016 میلادی صادرات گیاهان دارویی ایران 400 میلیون دلار بوده که زعفران سهم 80 درصدی را در این زمینه به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به تولید 94 درصد زعفران جهان در ایران گفت: در مجموع گردش مالی این محصول در جهان هشت میلیارد دلار است یعنی کشور ما از درآمد 20 برابری فرآوری خام این محصول در جهان بی بهره بوده و این درآمد اغلب به کشور های اروپایی که در این زمینه فعالیت دارند تعلق می گیرد.
ایران از نظر تنوع زیستی جزو هشت کشور برتر دنیا در تولیدات گیاهی به حساب می آید به طوری که دارای حدود هشت هزار گونه گیاهی است که از نظر تنوع گونه‌ ای دست کم 2 برابر قاره اروپاست.
تحقیقات نشان داده است که بیش از 2 هزار و 300 گونه از گیاهان کشور دارای خواص دارویی، عطری، ادویه‌‌ ای و آرایشی و بهداشتی هستند و هزار و 728 گونه از این گیاهان نیز به ‌عنوان گیاهان بومی ایران شناخته شده که در این سرزمین رویش کرده و به‌ عنوان ظرفیت انحصاری در کشور محسوب می‌ شوند.
همایش علوم کشاورزی، گیاهان دارویی و طب سنتی با حضور 400 پژوهشگر و فعال اقتصادی از سراسر کشور به مدت 2 روز در مشهد ادامه دارد.
خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
3221 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.