به گزارش ایرنا، نخستین خبر آغاز خرید توافقی حمایتی زعفران توسط تعاون روستایی در تربت حیدریه توسط مدیرکل این سازمان در خراسان رضوی چنین اعلام شده بود: زعفران کشاورزان با توجه به کیفیت محصول از قیمت پایه 43 میلیون ریال تا سقف 57 میلیون ریال خریداری می شود.
مجید چالاک در خصوص چگونگی خرید و پرداخت وجه محصول با اشاره به دو نوع خرید امانی و قطعی اظهار کرده بود: در شیوه امانی کشاورز با تحویل محصول 30 درصد مبلغ را نقدا دریافت و محصول به مدت سه ماه در اختیار تعاون روستایی امانت خواهد ماند و در صورتی که در این مدت کشاورز زعفران خود را بتواند به قیمت بالاتر از نرخ تعاون روستایی بفروشد، با پرداخت 30 درصد دریافتی می تواند محصول خود را تحویل گیرد.
وی با بیان اینکه در شیوه خرید قطعی نیز 40 درصد قیمت زعفران به کشاورزان پرداخت می شود و مابقی نیز ظرف مدت سه ماه پرداخت خواهد شد، گفته بود، با تمام توان و ظرفیت تلاش خواهیم کرد با تنظیم بازار بتوانیم از افت قیمت و وارد شدن ضرر و زیان به کشاورزان جلوگیری کنیم.
به گزارش ایرنا با شروع فصل برداشت زعفران و نیز ورود دلالان به عرصه قیمت گذاری این محصول گران بها، کاهش قیمت به نحوی ادامه یافت که فروش آن برای کشاورزان مقرون به صرفه نبود که با پیگیری سعید باستانی نماینده مردم شهرستان های تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی و با دستور مستقیم حجتی وزیر جهاد کشاورزی، از روز سه شنبه 2 آبان ماه 1396 اقدامات لازم برای خرید توافقی زعفران از کشاورزان در محل اتحادیه شرکت تعاونی روستایی آغاز شده بود.
یازدهم دی ما نیز سعید باستانی نماینده شهرستان های تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری جمهوری اسلامی اعلام کرده بود: بر اساس توافق صورت گرفته با وزارت جهاد کشاورزی، مقرر شد طرح خرید توافقی زعفران تا پنجم بهمن امسال تمدید شود.
اما از آن زمان تاکنون هر از چند گاهی شاهد تجمع اعتراض آمیز زعفرانکاران مقابل تعاون روستایی و فرمانداری شهرستان تربت حیدریه هستیم و از جمله امروز دوشنبه نیز قریب به 20 نفر وارد ساختمان فرمانداری شده و ساعتی را با فرماندار تربت حیدریه مذاکره کردند که به قول یکی از زعفرانکاران تمام صحبت های مان باز منجر به وعده سر خرمن شد.
در تاریخ چهارشنبه 20 دی ماه امسال نیز علی اوسط هاشمی مدیرعامل تازه منصوب شده سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در سفر به تربت حیدریه اعلام کرده بود: 50 درصد از مطالبات مربوط به خرید زعفران توافقی از فردا پنجشنبه به کشاورزان پرداخت می شود.
البته برخی از کارشناسان معتقد بودند که وعده این مدیرعامل تازه منصوب شده اجرایی نخواهد شد ، با این حال خبرگزاری جمهوری اسلامی به اعتبار مسوولیت شغلی ایشان، صحبت های او را تمام و کمال منتشر کرد تا شاید مرهمی بر زخم های زعفرانکاران منطقه باشد. اما ظاهرا پیش بینی این کارشناسان صحیح بوده است.
رییس اداره تعاون روستایی تربت حیدریه امروز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طبق آخرین قولی که به ما داده اند تسویه حساب با زعفران کاران اسفند ماه جاری آغاز و تا قبل عید تسویه خواهد شد.
جواد معاونی با بیان اینکه از میزان سقف پرداختی هیچ اطلاعاتی ندارم، افزود: در زمان خرید کلیه کشاورزان 20 درصد مبلغ زعفران خود را دریافت کردند و تا 20 آذر نیز 70 درصد پرداختیم.
وی در پاسخ به این سووال که چرا برخی کشاورزان مدعی هستند تعاون روستایی تنها 30 درصد مبلغ را پرداخته است، گفت: 30 درصد به زعفران کارانی پرداخت شده که محصول خود را به صورت امانی به ما فروخته اند و این افراد اکنون می توانند بیایند و زعفران شان را پس گرفته و در بازار با مبلغی گرانتر از مبلغ ما بفروش برسانند.
به گفته معاونی طرح خرید توافقی زعفران موجب شد دولت زعفران را از بازار جمع کرده و اکنون شاهد افزایش قیمت زعفران در ایران باشیم.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زاوه نیز ضمن آنکه حضور دلالان را در روند خرید و فروش زعفران به تعاون روستایی ممکن دانست، اما اظهار کرد: صدور معرفی نامه خرید زعفران به تعاون روستایی بر اساس متراژ زمین و ساعت آب کشاورزان تهیه می شود و کارشناسان ما تمامی اطلاعات کشاورزان را در سامانه دارند.
محمود ایزدی افزود: حتی برخی دلالان نیز که قصد داشتند به اسم کشاورز از ما معرفی نامه دریافت کنند، چون پاسخ مثبتی دریافت نکردند، با همکاران ما درگیر و البته به دادگاه معرفی شدند.
وی اظهار کرد: البته منکر این نیز نیستیم که ممکن است مواردی هر چند معدود از دست ما در برود و برای دلالان نیز معرفی نامه صادر شده باشد.
تا لحظه تهیه گزارش، تلاش خبرنگار ایرنا برای مصاحبه با مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه بی نتیجه ماند، اما پیشتر و بر اساس آمار ارایه شده از سوی ادارات جهاد کشاورزی تربت حیدریه و زاوه تا پایان مدت زمان خرید توافقی زعفران (30 آذر) در تربت حیدریه 16 تن و در زاوه چهار تن و 600 کیلو گرم زعفران خریداری و برای فروش 18 تن و 400 کیلوگرم زعفران این شهرستان نیز معرفی نامه صادر شده بود.
بر اساس برخی از گزارش ها از جمله اظهارات کشاورزان ، برخی از دلالان و واسطه ها نیز از این طرح خرید توافقی منتفع شده اند ، به نحویکه زعفران را ارزان از کشاورزان خریداری و به قیمت بالا به تعاونی روستایی فروخته اند ، بر همین اساس است که عده ای از مسوولان معتقدند اکثر کسانی که گاها با ادعای فروش 200کیلو زعفران مدعی طلب هستند کشاورز نیستند بلکه دلالان و واسطه ها هستند ، با این وجود به نظر می رسد در اجرای این طرح بزعم بسیاری از مسوولان کاستی هایی نیز وجود دارد که در صورت عدم توجه به رفع آنها ، بی اعتمادی کشاورزان را در پی خواهد داشت.
بر اساس مقایسه قیمت زعفران در سال جاری با سال های گذشته و برغم اینکه تولید زعفران در حدود 30 تا 40 درصد در سطح کشور افت داشته است ، متاسفانه قیمت زعفران در زمان برداشت به کمترین میزان در چند سال اخیر رسیده بود که اجرای طرح خرید توافقی افزایش نه لزوما مطلوب بلکه نسبی را در پی داشت.
در سطح استان خراسان رضوی 117 هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان بین 14 تا 15 هزار خانوار به زعفران کاران تربت حیدریه اختصاص دارد و تعداد بهره برداران بخش کشاورزی زاوه نیز 17 هزار نفر است که بالغ بر 90 درصد آن ها به کشت زعفران مشغول هستند.
اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، 220 نفر روز مشغول کار هستند که در کل 70 هزار نفر اشتغال مستقیم و دو تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی که متوسط تولید زعفران در استان چهار کیلوگرم در هر هکتار است، این رقم در شهرستان تربت حیدریه بین 3.8 تا 4.1 کیلوگرم در هکتار است که در سال تولید 32 تن زعفران خشک را برای این خطه به همراه دارد.
در شهرستان زاوه نیز همین ارقام وجود دارد با این تفاوت که سال 95 بدلیل کاهش نزولات جوی و سرمازدگی میزان برداشت زعفران با 30 درصد کاهش نسبت به سال قبل، به 28 تن رسید، اما به طور کلی متوسط برداشت در این شهرستان 40 تن در سال است.
1744/6121 گزارش از: علیرضا حسینی مقدم **انتشار: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.