محمد حسین جعفری روز دوشنبه درجمع خبرنگاران افزود: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 18میلیون متر مکعب آب به سدهای این استان وارد شده است.
وی تعداد سدهای استان خراسان رضوی را 27 سد در مجموع به ظرفیت یک میلیارد و 555 میلیون متر مکعب عنوان کرد.
وی با اشاره به کاهش بارندگیها و وضعیت بحرانی دشت های استان خراسان رضوی اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 13 میلی متر باران در این استان باریده است در حالیکه این میزان در مدت مشابه سال قبل 52 میلی متر و در دوره آماری بلند مدت 80 میلی متر بوده است.
جعفری از کاهش 70 درصدی میزان روان آبها در استان خراسان رضوی خبر داد و گفت: هم اکنون از 37 دشت آبی در محدوده مطالعاتی این استان 34 دشت وضعیت ممنوعه داشته و 15دشت فوق بحرانی اعلام شده است.
وی افزود: مدیریت آب موجود و مدیریت تقاضا از راهکارهای تامین آب استان خراسان رضوی و حفظ منابع آبی پایدار در این استان است.
وی اجرای مطالعات انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور، انتقال آب از ارتفاعات هزار مسجد در قالب 13 زیر پروژه، جایگزینی پساب فاضلاب در بخش کشاورزی، انسداد چاههای غیر مجاز و تجهیز چاههای کشاورزی به سیستم هوشمند را از اقدامات در حال انجام برای تامین آب در مشهد و استان خراسان رضوی برشمرد.

* پیشرفت 75 درصدی مطالعات طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز گفت: اجرای بزرگترین طرح انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرق کشور یکی از راهکارها برای جبران کمبود آب در استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان پیش بینی شده است.
علیرضا ظاهری افزود: نیاز آب سه استان شرق کشور در سال 1420 یک میلیارد و 750 میلیون متر مکعب پیش بینی شده که حجم آب تولیدی این استانها در شرایط موجود تنها 900 میلیون متر مکعب است.
وی اظهار کرد: اجرای مطالعات طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور از پیشرفت 70 درصدی برخوردار است.
وی گفت: طول خط انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور حدود یک هزار و 600 کیلومتر پیش بینی شده که این آب تنها برای آشامیدن و صنعت به مصرف خواهد رسید.

* وجود 7264 حلقه چاه غیر مجاز در خراسان رضوی
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز گفت: هم اکنون هفت هزار و 264 حلقه چاه غیر مجاز در این استان وجود دارد که انسداد آنها از برنامه های در حال اجرای این شرکت است.
محمد علی نعمت نژاد، میزان صرفه جویی آب از محل انسداد چاههای غیر مجاز در استان خراسان رضوی را 258 میلیون متر مکعب در سال عنوان کرد.
وی افزود: انسداد یک هزار و 500 حلقه چاه غیر مجاز در سالجاری پیش بینی شده که تاکنون یک هزار و 297 حلقه از آن مسدود شده است.
وی اظهار کرد: در سال گذشته سه هزار و 358 حلقه چاه غیر مجاز در مناطق مختلف استان خراسان رضوی مسدود شد که منجر به صرفه جویی 68 میلیون متر مکعب آب گردید.
خراسان رضوی یکی از بحرانی ترین استان های کشور از نظر افت آبهای زیرزمینی است به طوری که منابع زیر زمینی این خطه با کسری یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعبی در سال مواجه است.
هم اکنون چاهها و منابع زیرزمینی سهم 80 درصدی را در تامین آب آشامیدنی استان 6.2 میلیون نفری خراسان رضوی دارند.
خبرنگار: مریم انجیدنی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
3027 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.