مجتبی مزروعی روز سه شنبه در همایش روز جهانی خاک در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: اراضی کشاورزی استان معادل 706 هزار هکتار است که 24 درصد آن زیر کشت دیم قرار دارد.
وی با بیان اینکه مجموع وسعت استان خراسان رضوی 118 هزار کیلومتر مربع و معادل هشت درصد وسعت کل کشور است، اظهار کرد: 327 هزار هکتار نیز سطح باغات میوه استان است که 13درصد آن دیم و بقیه باغ زیر کشت آبی است.
وی گفت: حدود 25 درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است و به همین دلیل بخش کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین حوزه های اشتغال از اهمیت بسیار برخوردار است.
مزروعی با بیان اینکه کیفیت تولید محصولات کشاورزی در ارتباط مستقیم با سلامت خاک است، افزود: توجه به سلامت و حفظ ساختمان خاک از اهمیت فراوان برخوردار است که بخشی از آن به دلیل ناآگاهی و با استفاده از روش های غیر فنی و غیر اصولی توسط کشاورزان به خطر می افتد.
وی اظهار کرد: آموزش به کشاورزان در نحوه کشت و کار و حفظ سلامت خاک از اهمیت بسیار برخوردار است که جزو اولویت ها و برنامه های این سازمان قرار گرفته است.
وی گفت: اجرای سیستم های نوین آبیاری در پوشش آب دهی بهتر مزارع نیز تاثیر بسزایی دارد.
وی با بیان اینکه در زمینه شناسایی و رفع مشکلات خاک کارهای پژوهشی فراوان در پژوهشکده کشاورزی استان انجام می شود، افزود: همکاری دانشگاه فردوسی مشهد با این پژوهشکده می تواند در تسریع امور مربوط در این حوزه موثر باشد.
وی اظهار کرد: استادان و دانشجویان می توانند با ارائه نظرات و نتایج تحقیقات خود قدم های علمی و ماندگار برای کشاورزی استان و ایران بردارند.
پنجم دسامبر مصادف با 14 آذر روز جهانی خاک نامگذاری شده است.
خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.