دبیر همایش در این مراسم به 150 مقاله داخلی و خارجی ارائه شده به این همایش اشاره و بیان کرد: چون بعضی از مقالات خارج از بحث نشستهای همایش بودند تعدادی از آنها رد و در نهایت 95 مقاله برای طرح طی 2 روزه برپایی همایش پذیرفته شد. 38 مورد به صورت سخنرانی و بقیه در قالب پوستر ارائه می شوند.
دکتر روح الله سیاه سروی افزود: 13 میهمان خارجی در این همایش شرکت کرده اند که پنج نفر از فرانسه و چهار نفر از جمهوری چک هستند. از کشورهای ایتالیا، اسپانیا، اسلوونی و پاکستان نیز هر کدام یک نفر در همایش حضور دارند.
وی ادامه داد: در حاشیه همایش نکوداشت مرحوم استاد دکتر جمشید درویش پایه گذارعلم بیوسیستماتیک جانوری در ایران، پایه گذار مرکز جونده شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، بنیانگذار مرکز جانورشناسی کاربردی دانشگاه فردوسی مشهد و از مفاخر خراسان رضوی که دبیر اصلی این همایش بودند و چند روز پیش دارفانی را وداع گفتند نیز برگزار می شود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این مراسم گفت: قرن بیستم تحت تاثیر جنگ جهانی دوم و رویکرد جبران کمبودها و خسارتها قرن واگرایی در علم بود یعنی رشته های علمی را تکه تکه و تقسیم می کردند و به قدری در این کار افراط شد که به تدریج فناوری در حال احاطه علم بود.
دکتر احمد رضا بهرامی افزود: در قرن بیست و یکم اما این پارادایم و سرمشق غالب شکسته شد و رویکرد همگرایی در علوم ایجاد شد و هم اکنون علوم بنیادین و اصیل به تدریج در حال باز پس گرفتن جایگاه خود هستند. بشر به تدریج به این باور رسید که گرچه داشتن مهارت و کسب حرفه و فن از طریق علم مهم است اما نمی تواند خود را از کنکاش در طبیعت و کائنات معاف کند و در این بین زیست شناسی و از جمله زیست شناسی جانوری و تکامل جایگاه ویژه ای دارد.
وی ادامه داد: در این میان دانشگاه فردوسی مشهد به هردوی این مباحث به خوبی پرداخته و مرجعیت علمی اش احیا شده است. نقش مرحوم دکتر جمشید درویش در احیا این مرجعیت علمی نقش ویژه و شاخصی است. پیش از این در گروه زیست شناسی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی یک گروه پژوهشی جونده شناسی و یک گروه پژوهشی دیگر به نام کاربردهای جونده شناسی مشغول به فعالیت بودند که هم اکنون این دو گروه با یکدیگر ادغام و به مرکز تحقیقات جونده شناسی ارتقا پیدا کرده اند. طبق اساسنامه خود باید یافته های جانورشناسی را کاربردی کند.
او گفت: اگر فعالیت مرکز تحقیقات جونده شناسی تداوم داشته باشد این امید وجود دارد که این مرکز به پژوهشکده ارتقا یابد.
خبرنگار: کامیار اسماعیل پور **انتشار: حسین کریم زاده
1922/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.