ابوالفضل یاوری روز پنجشنبه طی گفت و گو با خبرنگاران در مشهد افزود: با توجه به خشکسالی های چند دهه اخیر، 50 میلی متر کاهش بارندگی طی 50 سال گذشته در کشور ثبت شده که موجب کاهش تولید علوفه شده است.
وی اظهار کرد: علاوه بر کاهش تولید علوفه، تاثیرات منفی بر کیفیت علوفه تولیدی از جمله مسائل و مشکلاتی است که در دراز مدت حاصل می شود.
وی گفت: خشکسالی و کاهش میزان بارندگی در کشور پوشش گیاهی مراتع را با مشکلات فراوان روبرو کرده و موجب بروز تنش های محیطی برای مراتع شده است.
یاوری افزود: انتظار می رود استانداران از محل منابع استانی ماده 12 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران به مقابله با اثرات ناشی از خشکسالی از طریق احداث آبشخور، تامین آب و خرید نهاده اقدام کنند.
وی با بیان اینکه هم اکنون سطح مراتع کشور 74.8 میلیون هکتار است، اظهار کرد: از این میزان 7.8 میلیون هکتار مراتع خوب ، 21.9 میلیون هکتار مراتع متوسط و بقیه مراتع ضعیف از نظر پوشش گیاهی هستند.
وی گفت: ارزش اقتصادی مراتع کشور 75 هزار میلیارد ریال و ارزش زیست محیطی مراتع نیز چهار برابر این رقم است.
یاوری افزود: 70 درصد سطح استحصال آب باران در کشور از طریق مراتع صورت می گیرد که به همین دلیل تقویت پوشش گیاهی، افزایش نفوذ آب در خاک، جلوگیری از افزایش روان آب ها و فرسایش های بادی و آبی، تقویت و غنای خاک از اهمیت بسزایی برخوردار است.
خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.