به گزارش ایرنا، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد در این مراسم گفت: پایداری یک تمدن به آب وابسته است و نبود آن باعث مرگ تمدن و نابودی بشر می شود.
احمدرضا بهرامی افزود: دانشگاه فردوسی تلاش کرده است به عنوان یک بخش علمی در ایجاد تعادل در منابع آب نقش ایفا کند و برگزاری نخستین جشنواره ملی فناوریهای آب، بهره وری و بازچرخانی به دنبال تلاش برای یافتن منابع جدید به منظور بازگشت تعادل به وضعیت آب است.
وی اظهار کرد: برای برگزاری این جشنواره، ستاد آب، خشکسالی و فرسایش محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بنیاد ملی نخبگان و استانداری خراسان رضوی همکاری داشته اند و امیدواریم در بخش فن بازار، این جشنواره زمینه همکاری مخترعین و سرمایه گذاران را نیز فراهم کند.
معاون دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در این جشنواره 56 مخترع در 10 زمینه علمی مرتبط با آب از چهار استان، 47 شرکت دانش بنیان در این زمینه از 13 استان، 6 شرکت رشد و توسعه دانش، 11 شرکت خدمات فنی و مهندسی و 11 دستگاه اجرایی حضور دارند.
وی افزود: در کنار این جشنواره یکروزه، نمایشگاهی از محصولات و دستاوردهای علمی نخبگان، شرکت های دانش بنیان، شرکت های رشد و توسعه و دستگاه های اجرایی در زمینه بازچرخانی و بهره وری از آب با استفاده از فناوری های نوین در دانشگاه فردوسی مشهد گشایش یافته است.

* لزوم معرفی دانشگاه فردوسی به عنوان رابط محیط زیست و آب
رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: ضروری است دانشگاه فردوسی مشهد به دلیل صبغه علمی و داشتن گروه های پژوهشی و علمی فعال در بخش آب، به عنوان ارتباط دهنده محیط زیست و آب در کشور معرفی شود.
سید رضا احمدی زاده افزود: آثار علمی 38 نفر از 56 نخبه ثبت نام کننده در این جشنواره به بخش داوری راه یافت که منتخبین می توانند با زیر پوشش قرار گرفتن بنیاد نخبگان خراسان رضوی به مدت 2 سال، زمینه تجاری سازی محصول خود را با کمک پارک علم و فناوری فراهم کنند.

* شاه بیت مدیریت بحران آب، کاهش مصارف است
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: شاه بیت مدیریت بحران آب، سازگاری با وضعیت کم آبی و کاهش مصارف در بسیاری از بخشهاست.
حجتعلی شایانفر افزود: هفت چالش اساسی در زمینه آب کشور معرفی شده است که شامل محدودیت منابع آب، تغییرات آب و هوایی، خشکسالی، برداشت بی رویه از منابع آب، افزایش روند آلودگی منابع آب، فاصله معنی دار بین هزینه های تولید و قیمت فروش آب، فرسوده بودن و هدررفت در بسیاری از شبکه های توزیع آب شهری است.
وی بیان کرد: برگزاری چنین جشنواره هایی برای پاسخگویی به چالش های وضعیت آب در کشور است که همه این چالش ها در خراسان رضوی وجود دارد اما وابستگی 80 درصدی به منابع آب زیرزمینی در این استان مساله را پیچیده تر می کند.
وی گفت: برای جلوگیری از بحران آب از نظر علمی سه کار قابل انجام است که شامل حفاظت از منابع آب، سازگاری با وضعیت کم آبی و کاهش مصرف آب و تخلیه مکان سکونت می باشد.
شایانفر افزود: هم اکنون بسیاری از روستاهای کشور به دلیل کم آبی تخلیه شده اند و براساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 وضعیت جمعیت شهری از سال 90 تا 95 به 74.1 درصد رسیده که نشان از تخلیه روستاها دارد.
وی اظهار کرد: بازچرخانی آب بهترین روش برای افزایش بهره وری از آب است و در بین سه روش علمی برای جلوگیری از بحران، بهترین روش سازگاری با وضعیت کم آبی و کاهش مصرف می باشد.
جشنواره ملی فناوریهای آب، بهره وری و بازچرخانی به مدت یک روز در دانشگاه فردوسی مشهد در حال برگزاری است.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.