باقر معبودی نژاد روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مصرف داخلی مصنوعات طلا در این شهر بیشتر از منابع موجود است لذا بخشی از مصنوعات طلا به صورت واردات و بخشی هم به صورت قاچاق وارد می شود که برای فعالان این بازار مشکل ایجاد کرده است.
وی بیان کرد: با توجه به زیارتی بودن شهر مشهد و حضور سالانه حدود 30 میلیون زائر و گردشگر در این شهر، طلاسازان قابلی در مشهد وجود دارند که می توانند نیاز زائران را فراهم و بازار خوبی در این زمینه داشته باشند اما قاچاق مانع از فعالیت سودمند آنها شده است.
وی اظهار کرد: از سوی دیگر مالیات بر ارزش افزوده 2 مرتبه از طلا گرفته می شود، به این معنا که هم در زمان ورود طلا به کشور و هم در زمان تولید طلا و عرضه آن به بازار 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از آن گرفته می شود که پرداخت این میزان مالیات با توان مالی طلافروشان و طلاسازان متناسب نیست.
وی بیان کرد: طلاسازان در مشهد توان صادرات به کشورهای دیگر را دارند اما میزان این صادرات در مقایسه با توان تولید مصنوعات طلا در این شهر بسیار اندک است.
رئیس اتحادیه صنف طلا، جواهر و نقره مشهد گفت: هم اینک سطح معاملات طلا در جهان به میزان 700 میلیارد دلار است که سهم ایران از این بازار تقریبا صفر است و این با توجه به قابلیت هایی که در کشور وجود دارد، ناراحت کننده است.
وی افزود: طلا یک کالای مصرفی نیست و اگر به آن بها داده شود، بهترین صادرات، اشتغالزایی، ارزآوری و ارزش افزوده را برای کشور به همراه خواهد داشت.
معبودی نژاد گفت: 160 کارگاه طلاسازی و یکهزار و 380 طلافروشی و جواهرفروشی دارای جواز کسب در مشهد وجود دارد که کارگاه های طلاسازی موجود با کمتر از 40 درصد ظرفیت فعالیت می کنند و فقط در حد کسب درآمد روزانه خود تولید دارند.
خراسان رضوی به لحاظ برخورداری از طلا و جواهر دارای چندین معدن طلا و فیروزه و سنگهای تزئینی و قیمتی است و هم اینک 6 پروانه بهره برداری معدن طلا با وسعت 55 کیلومترمربع، تولید سالانه 222 هزار تن، ذخیره قطعی سه میلیون تن و اشتغال 186 نفر در شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور وجود دارد.
7489/5132
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.