حسین شرافتی راد روز پنجشنبه در آیین تجلیل از کشاورزان نمونه این شهرستان گفت: کشاورزان تایباد با تولید سالانه بیش از 36 هزار تن محصول زراعی و 2 هزار تن محصول باغی توانسته اند جایگاه ممتازی در کشاورزی استان دست و پا کنند.
وی افزود: بیش از 85 درصد جمعیت این شهرستان به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و نیمی از جمعیت 118هزار نفری تایباد در روستاها سکونت دارند.
وی به برخی از مهمترین محصولات کشاورزی منطقه اشاره کرد و گفت: خربزه، هندوانه، گندم، جو، پنبه، ذرت علوفه ای و زعفران مهمترین محصولات کشاورزی منطقه هستند و کشاورزان تایباد توانسته اند هرساله در تولید برخی از این محصولات جایگاه برتر استان را به دست آورند.
شرافتی راد به توانمندی های این شهرستان در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: در صورت حمایت دولت، استفاده بهینه از منابع آب وخاک و ظرفیت های موجود بخش کشاورزی، امکان افزایش تولید وعملکرد محصولات راهبردی با رعایت اصول توسعه پایدار در این خطه مرزی فراهم است.
وی گفت: گمرک و پایانه مرزی دوغارون با قدمتی 100 ساله در تایباد نقش بسزایی در صادرات و واردات انواع کالا دارد که می تواند در بحث معافیت برخی از تعرفه های گمرکی به کشاورزان شهرستان کمک خوبی داشته باشد.
فرماندار تایباد اظهار کرد: با توجه به خشکسالی های چند سال اخیر، کشت محصولات کم آب طلب در این شهرستان از مهمترین اولویت های مدیران اجرایی برای جبران کمبود منابع آبی است و هم اینک بیش از هشت هزار هکتار کشتزار در تایباد به کشت محصولات کم آب طلب اختصاص دارد.
وی افزود: با وجود 280 هزار راس دام سبک و 6 هزار راس دام سنگین، سالانه بیش از هفت هزار تن انواع گوشت قرمز و سفید در این شهرستان تولید می شود.
فرماندار تایباد گفت: دشت های تایباد از نظر آب جزو مناطق بحرانی استان خراسان رضوی محسوب می شود و افت منابع آبی زیرزمینی یکی از مهمترین مشکلات حوزه کشاورزی تایباد است.
در پایان این مراسم از کشاورزان و دامداران برتر شهرستان تایباد تجلیل شد.
شهرستان 118هزار نفری تایباد در 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.
5132/7494
خبرنگار: علی اصلاحی نصرآبادی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.