رئیس کمیسیون گفت و گوی فرهنگی ایران و شبه قاره هند در این نشست گفت: همه کشورهای منطقه همچون سرنشینان یک کشتی سرنوشت مشترک دارند و راهی جز تعامل و همکاری برای این کشورها وجود ندارد لذا به جای واگرایی باید سراغ همگرایی رفت.
محمدرضا هاشمی افزود: در نظریات گفتمان شناسی بنیاد گفت و گو را پذیرش دیگری عنوان می کنند و این اجتماعات فرهنگی است که دیگری را بخشی از خود و خود را بخشی از دیگری می داند.
وی اقدامات فرهنگی را زمینه ساز تعاملات اجتماعی، فرهنگی، هنری و حتی سیاسی ذکر و بیان کرد: فرهنگ را نباید سیاسی کرد اما می توان سیاست را فرهنگی کرد و از این راه می توان علم، فرهنگ و هنر را به اشتراک گذاشت که این مهم محور فعالیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.
استاد دانشگاه فردوسی مشهد به انتخاب کشور بنگلادش به عنوان میزبان سال آتی نشستهای منطقه ای گفت و گوهای فرهنگی آسیایی اشاره و بیان کرد: نمایندگان شش کشور حاضر در این نشست با همگرایی و گفت و گو به تبادل اندیشه ها پرداختند و امیدوارم دیدار سال بعد در بنگلادش دستاورد بیشتری برای شرکت کنندگان داشته باشد.
دبیرخانه دائمی گفت و گوهای فرهنگی بین المللی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با همکاری و مشارکت مجموعه ای از نهادهای علمی ایرانی و غیرایرانی شکل گرفته است. گفت و گوهای فرهنگی نخبگان و اندیشمندان آسیایی به دلیل ظرفیتهای متنوع و گسترده فرهنگی موجود در این منطقه از اولویتهای اساسی دبیرخانه گفت و گوهای فرهنگی به شمار می آید. نشستهای منطقه ای گفت و گوهای فرهنگی آسیایی که پارسال در کشورهای هند، مالزی و قزاقستان برگزار شد. امسال نیز نخستین اجلاس بین المللی گفت و گوهای فرهنگی آسیایی با موضوع 'تنوع و تکثر فرهنگی آسیا؛ فرصتهای همگرایی و همکاری' روزهای 23 تا 25 دی جاری در تهران، مشهد و بابلسر برگزار شد. این نشست در مشهد با محوریت میراث مشترک عرفان و ادبیات فارسی امروز دوشنبه بکار خود پایان داد.
در این چارچوب 70 نفر از نخبگان و شخصیتهای برجسته علمی، فرهنگی و دانشگاهی از 20 کشور آسیایی در نشستهای تخصصی با همتایان ایرانی خود پیرامون مباحث و موضوعات مختلف فرهنگی و تاریخی به گفت و گو و تبادل نظر پرداختند.
خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی **انتشار: حسین کریم زاده
3221/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.