محمد هادی ضیایی مهر روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته حمل و نقل در مشهد افزود: این میزان جابجایی کالا در مدت مزبور به وسیله 43 هزار واگن باری انجام شده که 19 درصد افزایش داشته است.
وی اظهار کرد: حمل و نقل ریلی بین المللی راه آهن خراسان شامل یک میلیون و 431 هزار تن کالا بوده است که در قالب صادرات، واردات و ترانزیت انجام شده و نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد افزایش داشته است.
وی گفت: یک میلیون تن از این مقدار کالا از طریق مرز ریلی سرخس بین ایران و کشورهای آسیای مرکزی به صورت ترانزیت جابجا شده که مقصد 93 درصد آن بندرعباس بوده است.
ضیایی مهر با بیان اینکه 80 درصد ترانزیت ریلی کشور از مرز ریلی سرخس انجام می شود افزود: عمده ترانزیت کالا از این مرز مربوط به کشورهای ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 74 درصد افزایش داشته است.
وی اظهار کرد: عمده کالاهای ترانزیتی در این مسیر نیز گوگرد، پنبه، کود شیمیایی و مواد سوختی بوده است.
وی گفت: در 9 ماه امسال از مرز ریلی سرخس 299 هزار تن صادرات و 174 هزار تن واردات در مسیر کشورهای آسیای مرکزی انجام شده که بخش صادرات 28 درصد کاهش داشته است.
مدیر کل راه آهن خراسان افزود: 70 درصد از کل بارگیری کالاهای صادراتی کشور به آسیای مرکزی از خراسان رضوی انجام شده است.
وی اظهار کرد: در مدت مزبور 9 میلیون و 360 هزار مسافر به صورت رفت و برگشت در مسیر ریلی مشهد جابجا شده اند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال هفت درصد افزایش دارد.
وی گفت: افزایش کیفیت خدمات و ارائه تسهیلات مختلف رفاهی در واگنها و کاهش میانگین عمر آنها به 24 سال، کاهش 21 درصدی تاخیر ورود قطار به ایستگاه مشهد و حرکت طبق برنامه قطارها از این ایستگاه از عوامل افزایش مسافر در مسیر ریلی مشهد بوده است.
ضیایی مهر افزود: هم اکنون خط ریلی خواف - دوغارون ساخته شده و قابل استفاده است و در صورت تقاضا می تواند مورد بهره برداری قرار گیرد.
وی در زمینه خط آهن دوغارون تا هرات افغانستان نیز اظهار کرد: تمام مراحل زیر سازی و 50 درصد ریل گذاری و روسازی در نقطه صفر مرزی دوغارون تا ایستگاه جونو در کشور افغانستان به طول 75 کیلومتر انجام شده است.
وی ادامه داد: هزینه این طرح از سوی ستاد بازسازی افغانستان تامین و توسط پیمانکاران ایرانی انجام شده است و راه آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با تکمیل این مسیر 70 کیلومتری ، آن را مورد بهره برداری قرار دهد.
وی خاطر نشان کرد: اقدامات مطالعاتی و ساخت خط آهن از ایستگاه جونو تا شهر هرات به طول 70 کیلومتر نیز توسط کشور افغانستان در حال انجام است.
ضیایی مهر همچنین از راه اندازی نخستین موزه راه آهن جمهوری اسلامی ایران در مشهد در آینده نزدیک خبر داد.
از مجموع 12 هزار و 500 کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی کشور، هزار و 500 کیلومتر معادل 12 درصد آن در خراسان رضوی قرار دارد.
همچنین 50 درصد سفرهای ریلی کشور از 27 شهر و مرکز استان کشور به مسیر خراسان رضوی و مشهد اختصاص یافته است.
خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
3221 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.