به گزارش ایرنا، در ایران باستان، ایرانیان شب اول زمستان را به عنوان طولانی ترین شب سال که آخرین شب پاییز نیز به شمار می رود، گرد هم آمده و جشن می گرفتند، اما شب یلدا فقط دور همنشینی و مرور خاطره ها نیست، بلکه از رسوم خاص تغذیه ای نیز برخوردار است.
انتخاب مواد غذایی خاص از بین سایر مواد و تاکید بر قرار دادن این مواد غذایی بر سر سفره شب یلدا نه تنها یک رسم، بلکه نکات خاصی را نیز دنبال می کند، همچنان که هندوانه یادآوری گرمای تابستان و حرارت و عامل رفع عطش، انار نماد شادی و زایش و تصفیه کننده خون و آجیل نماد سلامت جسم و ضد افسردگی است، شیرینی نیز به عنوان جزو جدایی ناپذیر این سفره، سایر اقلام را همراهی می کند.
چند روز قبل از شب یلدا، مشهدی ها نیز مانند مردم سایر نقاط کشور به خرید این اقلام برای چیدن سفره طولانی ترین شب سال می پردازند و مواد غذایی مورد نیاز خود را از بازار متنوع و پرجنب و جوش این شهر تهیه می کنند.

*مشتری فراوان شیرینی در شب یلدا
رئیس اتحادیه صنف شیرینی سازان، شیرینی فروشان، کافه قنادی مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: به رغم اینکه قیمت تخم مرغ به عنوان ماده اولیه اصلی همه شیرینی ها افزایش داشته اما برای رفاه حال شهروندان هیچ گونه افزایش قیمتی ویژه شب یلدا در فروش انواع شیرینی ها لحاظ نشده است.
محمد فرزانی اظهار کرد: قیمت شیرینی را کیفیت آن تعیین می کند و هر چه قیمت یک کیلو شیرینی بیشتر باشد به این معناست که از مواد اولیه باکیفیت تری در آن استفاده شده است.
وی بیان کرد: در شب یلدا عمده مردم شیرینی خامه ای را خریداری می کنند و قیمت هر کیلو خامه در بازار بین چهار تا 16 هزار تومان است.
وی اظهار کرد: هر چه قیمت خامه به کار رفته در شیرینی ارزان تر باشد، شیرینی نیز ارزان تر درمی آید اما مردم در شب یلدا سعی می کنند که شیرینی مرغوب تری خریداری کنند.
رئیس اتحادیه صنف شیرینی سازان گفت: امروز 650 قنادی و شیرینی فروشی فعال در سطح شهر آماده خدمت رسانی به شهروندان هستند و خوشبختانه از صبح امروز این صنف با مشتری قابل توجهی مواجه بوده اند.
فرزانی بیان کرد: خوشبختانه توانمندی قنادان و شیرینی سازان در مشهد به قدری است که همه استانداردهای لازم در تولید شیرینی را به کار بسته و از مواد مرغوب و ابزارآلات پیشرفته برای تولید شیرینی استفاده می کنند و شیرینی باکیفیتی به مردم عرضه می نمایند.
وی توصیه کرد که مردم شیرینی مورد نیاز خود را از واحدهای تحت پوشش اتحادیه و قنادی های مجاز بخرند و این خوراکی را از مغازه های مربوط به فروش نان فانتزی، لبنیاتی ها و سوپرمارکت ها، که برخلاف قانون، اقدام به عرضه شیرینی می کنند، خریداری ننمایند.

* آجیل بی مشتری است
رئیس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: براساس پیش بینی های انجام گرفته، انتظار داشتیم در شب یلدا مشتری آجیل و خشکبار در مشهد زیاد باشد اما تعداد خریداران کم است.
علیرضا ارزانی افزود: هیچ کمبودی در آجیل شب یلدا وجود ندارد و پیش بینی شده بود که با توجه به خرید خوب اصناف و تامین کافی آجیل شب یلدا، بازار خوبی شکل بگیرد.
وی بیان کرد: امروز آجیل فروشان در سطح شهر، آجیل خود را زیر قیمت می فروشند که روی دستشان نماند به طوری که به عنوان مثال پیش از این قیمت هر کیلو آجیل مخلوط بین 37 تا 75 هزار تومان بود اما امروز آجیل در سطح شهر هر کیلو بین 25 تا 65 هزار تومان به فروش می رسد.
وی اظهار کرد: مردم می گویند آجیل و خشکبار گران است اما معتقد هستم قیمت آجیل و خشکبار نسبت به باقی خوراکی ها، مناسب است اما توان اقتصادی عمومی مردم پایین آمده و مردم نمی توانند خرید کنند.
رئیس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار مشهد گفت: خرید آجیل و خشکبار در شب یلدا جنبه نمادین دارد و نشانه شادکامی و برکت برای زندگی مردم است، آجیل فروشان نیز تلاش می کنند در شادمانی مردم سهمی داشته باشند زیرا رضایت مردم موجب سود آنان است.
وی اضافه کرد: مشهد به عنوان دارنده دومین اتحادیه صنف آجیل و خشکبار کشور دارای هزار و 200 عضو، 280 واحد فرآوری، 150 واحد عمده فروشی و 700 واحد خرده فروشی است.

*هیچ کمبودی در میوه شب یلدا نیست
رئیس اتحادیه خرده فروشان میوه و تره بار مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: هیچ کمبودی در میوه شب یلدای امسال مشهد نیست و برای رفع برخی کمبودها، میوه مورد نظر از استان های دیگر تامین شده است.
حسین مصدق افزود: به دلیل سرمازدگی باغهای انار استان در سال گذشته، امسال انار کافی در بازار مشهد تامین نشد، لذا میوه انار شب یلدای مشهدی ها از استان فارس تامین شد.
وی بیان کرد: امروز قیمت انواع میوه به جز خیار و هندوانه در سطح خرده فروشان به نسبت روز قبل کاهش داشته اما خیار و هندوانه قدری در مقایسه با روز گذشته افزایش قیمت داشته است.
وی اظهار کرد: سه هزار میوه فروشی در سطح شهر مشهد وجود دارد که در نقاط مختلف شهر، میوه شب یلدا را به مشتریان عرضه می کنند.

*نظارت بر بازار شب یلدا
کارشناس مسئول اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: قیمت پرتقال و هندوانه امسال در استان در مقایسه با شب یلدای سال گذشته پایین تر است.
مهدی مقدسی افزود: هم اینک هندوانه مرغوب هر کیلو هزار و 800 تومان، پرتقال هر کیلو 2 هزار و 440 تومان، هندوانه دیمی هر کیلو یکهزار و 960 تومان، هندوانه بیضی هر کیلو یکهزار و 630 تومان، انار هر کیلو بین 6 تا 7 هزار تومان و نارنگی هر کیلو 2 هزار و 800 تومان در بازار استان به فروش می رسد.
وی بیان کرد: در حوزه شیرینی جات هیچ افزایش قیمتی در شب یلدای امسال وجود ندارد و هر نوع افزایش قیمت از سوی شیرینی فروشان تخلف به شمار می رود.
وی اظهار کرد: در انواع آجیل نیز در شب یلدای امسال افزایش قیمتی وجود ندارد، هرچند در اقلام آجیل وارداتی مانند بادام زمینی، مغزهای بادام و برخی از تخمه ها به دلیل افزایش قیمت ارز، مقداری افزایش قیمت وجود دارد.
کارشناس مسئول سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از 25 آذرماه امسال به منظور نظارت بر بازار شب یلدا طرح ویژه نظارتی با همکاری تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف در استان به اجرا درآمده است.
مقدسی اظهار کرد: 70 گروه دونفره بازرسی در مشهد و 150 گروه در سطح استان کار نظارت بر بازار شب یلدا را برعهده دارند و با وجود استقرار برخی شعب تعزیرات حکومتی، موارد تخلف گزارش شده از سوی مردم و گزارش های بازرسان در محل بازار رسیدگی و پرونده مربوط به آن تشکیل می شود.
120 هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب در قالب 107 اتحادیه در کلانشهر مشهد فعالیت دارند.
5132/7489
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.