معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در نشست توسعه مبادلات تجاری بین اتاق اصناف مشهد و اتاق پیشه وران هرات گفت: هدف این تفاهمنامه فراهم کردن زمینه فعالیت مشترک بین طرفین در تولید و عرضه کالا در بازار است.
علی غفوری مقدم افزود: توسعه مراودات تجاری بین دو کشور به دلیل زبان، فرهنگ و تاریخ مشترک حائز اهمیت است. ارتباطات بین ایران و افغانستان در دو حوزه دولت محور و مردم محور است که انعقاد تفاهمنامه بین اتاق اصناف مشهد و اتاق پیشه وران هرات مصداق بارز توسعه روابط مردم محور است.
وی همچنین بر بسترسازی تبادل دانش فنی و فناوری بین اصناف دو کشور انیز تاکید و بیان کرد: باید نشستهای مشترک بین اتحادیه های مشهد و هرات برگزار شود تا برنامه های اجرایی در این حوزه تدوین و نگرانیها در این زمینه برطرف گردد.
رئیس شورای شهر مشهد نیز در این نشست گفت: شهرداری مشهد موضوع صدور خدمات فنی و مهندسی به هرات را دنبال می کند و در این شرایط یکی از مهمترین بخشها صدور خدمات فنی و مهندسی از ایران به افغانستان است.
محمدرضا حیدری افزود: صرف مبادلات اقتصادی تنها هدف در توسعه روابط دو کشور نیست. اکنون کشورهای رقیب ایران در حوزه دانش و فناوری هزینه های سنگینی در افغانستان برای بدست آوردن فرصتهای اقتصادی پرداخت می کنند.
وی ادامه داد: تعاملات بین دو طرف نباید فقط معطوف به مبادلات تجاری در کلان باشد بلکه مبادلات تجاری در حوزه خرد به ویژه اصناف نیز ضروری است.
رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در این نشست گفت: همواره اصناف به عنوان لایه های انتهایی اقتصاد کشور به شمار رفته اند اما با آغاز همکاری بین اتاق اصناف مشهد و اتاق پیشه وران هرات که از دو سال و نیم قبل آغاز شده اصناف دیگر لایه آخر اقتصاد کشور نیستند.
محمود بنانژاد افزود: در ارتباط با افغانستان علاوه بر تبادل کالایی بین اصناف باید به فکر یک کار مشترک در زمینه های مختلف بود که انعقاد تفاهمنامه بین اتاق اصناف مشهد و اتاق پیشه وران هرات تامین کننده بخشی از این کار مشترک است.
وی ظرفیت سازی برای مبادلات تجاری در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری، استفاده از آموزشهای فنی و حرفه ای در مشهد، سهولت رفت و آمد مدیران صنفی بین ایران و افغانستان و توسعه مبادلاتی که می تواند به دوام و بقای ارتباطات تجاری بیانجامد را از مفاد این تفاهم نامه برشمرد.
949 کیلومتر مرز مشترک بین ایران و افغانستان وجود دارد و مرز دوغارون گذرگاه مشترک بین خراسان رضوی و افغانستان است.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشار: حسین کریم زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.