به گزارش ایرنا، آیت الله محمد علی تسخیری روز پنجشنبه در سومین همایش 'تفسیر و تفسیرنگاری در سده اخیر حوزه علمیه خراسان' با محوریت نکوداشت مرحوم آیت الله استاد شیخ محمد واعظ زاده خراسانی در مشهد افزود: ویژگی های بسیار در باره جامعیت شخصیت و دستاوردهای پژوهشی و علمی بویژه در حوزه تقریب برای آیت الله واعظ‌ زاده خراسانی وجود دارد.
وی اظهار کرد: به همت مرحوم آیت الله واعظ زاده خراسانی، مفهوم تقریب برای همه تفهیم شده و مردم به اهمیت تقریب مذاهب اسلامی پی برده اند.
وی گفت: تقریب مذاهب اسلامی یک مساله انسانی است و هرچند در آیات و روایات به این مقوله اشاره مستقیم نشده اما گفت و گوی علمی در این باب در نفس آیات و روایات مورد تاکید قرار گرفته است.
آیت الله تسخیری افزود: در روایاتی که مرحوم واعظ زاده خراسانی به آن پرداخته، ثابت شده است که منبع همه مذاهب یکی است و بر این اساس باید اختلافات بین شیعه و سنی را که در حد پنج درصد است کنار گذاشت.
وی اظهار کرد: حضرت امام صادق (ع) چهار هزار شاگرد داشتند که به طور مشخص همه آنان شیعه نبودند اما علاقه بسیار به آن حضرت داشتند که نشان از رفتار تقریب مابانه ائمه معصومین (ع) است.
مرحوم آیت الله واعظ زاده خراسانی نایب رئیس اتحادیه علمای مسلمان و عضو شورای عالی تقریب مذاهب آذر ماه سال گذشته در سن 91 سالگی در مشهد دار فانی را وداع گفت.
وی در سال 1304 هجری شمسی در مشهد متولد شد و علوم دینی را در حوزه های علمیه نجف، مشهد و قم نزد استادان و مراجع بزرگ از قبیل آیت الله العظمی سیدحسین طباطبایی بروجردی، امام خمینی (ره) و علامه طباطبائی آموخت و دارای اجازه نقل حدیث از مراجع بزرگ بود.
مرحوم آیت الله واعظ زاده خراسانی از چهره های علمی کشور و از مفاخر حوزه علمیه و دانشگاه به شمار می رفت.
وی در فقه و اصول سطوح عالی را طی کرده و موفق به کسب اجازه اجتهاد شده بود.
آیت الله واعظ زاده با مراکز بسیار در داخل و خارج کشور مرتبط بود و در مشهد با دفتر تبلیغات اسلامی، دانشگاه فردوسی و بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی همکاری های نزدیک داشت.
وی از استادان پیشکسوت دانشگاه فردوسی مشهد و همچنین از بنیانگذاران بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی بود.
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.