سید جواد حسینی روز چهارشنبه در نخستین همایش بین المللی فرآورده های حلال در مشهد افزود: حرارت خوبیها و آثار معنوی، اقتصادی و تجاری فرآورده های حلال در جهان می تواند توسط این دبیرخانه در جهان ترویج و فرآورده های مضر نابود شود.
وی ادامه داد: مشهد همانند یک کره مذاب است. فضیلتهای فرهنگی و عدالتجویانه بسیاری که در این شهر وجود دارد می تواند توزیع کننده و حرارت بخش این خوبیها و سوزاننده رذایل در جهان باشد.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: سازمان جهانی بهداشت 'سلامت' را در چهار بعد سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی تعبیر می کند و فرآورده های حلال همه این موارد را تامین می کند.
وی حجم تجارت اقتصاد فرآورده های حلال را در جهان 2 هزار و 500 میلیارد دلار ذکر و بیان کرد: باید ببینیم سهم کشورهای اسلامی از این چرخه مالی به چه میزان است و اینها چه مقدار از حجم عظیم اقتصاد بهره مند هستند و چگونه می توانیم با پژوهش و فناوریهای نوین حضور کشورهای اسلامی را در این عرصه برند سازی کنیم و افزایش دهیم.

* برپایی 131 همایش بین المللی در مشهد
حسینی به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیز اشاره و بیان کرد: با برگزاری همایش بین المللی فرآورده های حلال تاکنون در چارچوب رویداد مشهد 2017 تعداد 131 همایش علمی و بین المللی در این شهر برگزارشده است.
وی ادامه داد: مرکز اسناد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیز 23 آذر جاری در مشهد افتتاح می شود. پیشنهاد می کنیم چنین مرکزی هم در سازمان آیسسکو تاسیس شود تا به عنوان یک مخزن تجربی برای نسلهای آینده یادگار بماند.

* برند حلال در حال جهانی شدن است
مدیر کل آیسسکو هم در پیامی به این همایش که توسط سرپرست دفترش قرائت شد گفت: اصطلاح برند حلال در حال تبدیل شدن به یک استاندار جهانی است و کشورهای غیراسلامی هم در حال جذب شدن به این برند هستند.
عبدالعزیز عثمان التویجری افزود: اگر نتوانیم از استانداردها به خوبی استفاده کنیم دیگران این بازار عظیم را تصاحب می کنند و به دنبال آن مسلمانان مواد غذایی حلال خود را باید از کشورهای غیرمسلمان تامین کنند. کشورهای اسلامی باید تلاشهای خود را برای حضور در در بازار اقتصادی فرآورده های حلال بیشتر کنند.

* ارسال 180 مقاله به همایش
دبیر علمی همایش بین المللی فرآورده های حلال نیز گفت: هدف این همایش بررسی مسائل و خلاءهای پژوهشی در حوزه غذا، دارو، فرآورده های آرایشی بهداشتی و پوشاک حلال در سه محور شریعت، پژوهش و فناوری و اقتصاد است.
حجت الاسلام سید محمود طباطبایی افزود: عنوان حلال از کلید واژه های دینی است که مشخص کننده گستره، قلمر، اعمال و رفتار مومنان می باشد که آمیخته با امور مادی و عینی و حوزه های مختلفی مانند غذا، دارو، فرآورده های آرایشی بهداشتی، پوشاک، گردشگری و رسانه است.
وی با بیان اینکه هفته پیش نشست علمی قبل از این همایش برگزار شد گفت: 180 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که 150 مورد آنها در قالب سخنرانی و پوستر ارائه می شود.
نخستین همایش بین المللی فرآورده های حلال با حضور شرکتهایی از کشورهای مراکش، ترکیه، فلیپین، پاکستان، انگلیس، قزاقستان، قرقیزستان، تایلند، مالزی به مدت دو روز در مشهد ادامه دارد.
خبرنگار: مصطفی نخعی **انتشار: حسین کریم زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.