محمد عجمی روز سه شنبه در مراسم آغاز ساخت ساختمان مشترک اتباع و امور مهاجرین خارجی و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در تایباد افزود: 80 درصد اتباع فاقد مجوز افغانستان که توسط نیروی انتظامی در داخل کشور دستگیر می شوند از مرز دوغارون و 20 درصد دیگر از طریق مرز میلک در استان سیستان و بلوچستان به کشور خود بازگردانده می شوند.
وی اظهار کرد: در پی جاری شدن سیل بهمن ماه سال گذشته در شهرستان تایباد و تخریب محل تردد اتباع کشور افغانستان، رفت و آمد در مرز دوغارون مدت هفت ماه تعطیل شد که با فراهم شدن زیر ساخت های لازم در این مرز تردد از مهر ماه آغاز شده و تاکنون بیش از 95 هزار تبعه فاقد مجوز افغانستان از این معبر بازگردانده شده اند.
وی گفت: پارسال نیز بیش از 350 هزار نفر از اتباع فاقد مجوز افغانستان از مرز دوغارون به کشور خود برگشتند.
عجمی به ساخت ساختمان مشترک اتباع و مهاجرین خارجی و کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اشاره کرد و افزود: این مکان در 2 طبقه با هزار و 400 متر مربع زیربنا ساخته می شود که برای مرحله اول آن حدود 35 میلیارد ریال پیش بینی شده است.
فرماندار تایباد نیز در این مراسم گفت: کمک های بشر دوستانه جمهوری اسلامی ایران و ارایه خدمات مطلوب به اتباع کشور افغانستان، یکی از مهمترین برنامه های ما در مرز دوغارون است.
حسین شرافتی راد افزود: اشتراک فرهنگی بین 2 کشور ایران و افغانستان ارایه خدمات دولت جمهوری اسلامی ایران به اتباع کشور افغانستان را دو چندان کرده و خدمات به این افراد در مرز دوغارون به بهترین نحو ارائه می شود.
هم اکنون 150 هزار تبعه افغانستانی دارای مجوز و دارای مدرک اقامتی در استان خراسان رضوی اقامت دارند.
استان خراسان رضوی 300 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد که از این مقدار 90 کیلومتر در شهرستان تایباد قرار دارد.
خبرنگار: علی اصلاحی نصرآبادی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
7494 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.