نادر میرشکار روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این مدت 49 میلیون و 880 هزار و 806 دلار کالا از طریق بازارچه های مرزی و 43 میلیون و 861 هزار و 686 دلار نیز از سیستان و بلوچستان به افغانستان صادر شده است.
وی مصالح ساختمانی (سیمان)، قیر، تخم گشنیز، سیب درختی و محصولات شیمیایی و صنعتی را از مهمترین کالاهای صادراتی سیستان و بلوچستان به افغانستان ذکر کرد.
وی افزود: 214 میلیون و 431 هزار و 636 دلار میزان کل صادرات سیستان و بلوچستان به کشورهای افغانستان و پاکستان در هفت ماهه نخست امسال بوده است.
به گزارش ایرنا استان پهناور سیستان و بلوچستان با دارا بودن قابلیت های فراوان فرصتی گرانبها برای سرمایه گذاری افغانها و شاهراه امن و مناسب و ارزان اقتصادی برای دسترسی کشور دوست و همسایه افغانستان به آبهای اقیانوسی و بازارهای بزرگ کشورهای حوزه اقیانوس هند بحساب می آید.
به گفته کارشناسان با وجود این همه مشترکات و به عبارتی یگانگی فرهنگی‌، باید ارتباط و تعامل میان 2 کشور در پیشبرد اهداف فرهنگی، اقتصادی، رفاه اجتماعی و غیره صد چندان شود که در این میان سیستان و بلوچستان با دارا بودن فرصت های فراوان اقتصادی زمینه را برای سرمایه گذاران کشور افغانستان به زیبایی فراهم کرده است
جمهوری اسلامی ایران از طریق استان سیستان و بلوچستان حدود 300 کیلومتر با کشور محصور در خشکی افغانستان هم مرز است و در واقع تنها راه مناسب، امن و کوتاه افغانستان و کشورهای آسیای میانه برای رسیدن به آبهای آزاد، همین استان است.
7316** 3213 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.