زهره اقبال نیا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در همین راستا و از ابتدای امسال تاکنون مبلغ یک میلیارد و 827 میلیون و 90 هزار ریال در قالب پرداخت کمک هزینه درمان، کمک هزینه نسخه دارویی، کمک هزینه تحصیلی، پرداخت هزینه مناسب سازی، پرداخت کمک بلاعوض مسکن، کمک هزینه بلاعوض اشتغال از طریق CBR و پرداخت کمک هزینه مناسب سازی از طریق CBR پرداخت شده است.
وی گفت: علاوه بر این ها مبلغ 70 میلیون ریال بابت حق بیمه خویش به هشت نفر از مددجویان، پرداخت وام اشتغال به مبلغ 500 میلیون ریال به 3 نفر از مددجویان و پرداخت حق بیمه کارفرما به مبلغ 405 میلیون ریال به 40 نفر، پرداخت 145 میلیون ریال به مددجویان از محل فطریه به مددجویان و توزیع 707 قلم لوازم توانبخشی به مددجویان از دیگر اقدامات این اداره در مدت یاد شده است.
اقبال نیا در بخش دیگری به فعالیت های حوزه پیشگیری از معلولیت ها اشاره و اظهار کرد: برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله بهنگام شنوایی نوزادان و شیر خواران، برنامه پیشگیری از تنبلی چشم، طرح مشاوره ژنتیک و برنامه آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها از جمله این فعالیت ها است.
وی همچنین گفت: از دیگر اقدامات ما برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله بهنگام شنوایی نوزادان و شیر خواران است که برنامه غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران شامل سه بخش غربال، تشخیص و مداخله است که مرحله غربال تا یک ماهگی، مرحله تشخیص تا سه ماهگی و مرحله مداخله تا شش ماهگی باید به انجام رسیده باشد.
اقبال نیا افزود: در این برنامه با استفاده از دستگاه های الکتروفیزیولوژیک، نوزادان مورد غربالگری قرار گرفته و کودکان دارای اختلال شنوایی شناسایی و تحت درمان و بازتوانی قرار می گیرند.
وی اظهار کرد: این برنامه در شهر تربت حیدریه در بخش نخست (نوزادان تازه متولد شده) در حال اجرا است که از ابتدای امسال تاکنون 2 هزار و 600 نوزاد غربال و 390 نوزاد به بخش دو (ادیولوژیست) ارجاع شده اند.
اقبال نیا در خصوص برنامه پیشگیری از تنبلی چشم نیز با بیان اینکه در این برنامه کودکان 3 تا 6 سال تحت معاینه قرار گرفته و در سه سطح اجرا می شود، اظهار کرد: سطح نخست شامل سنجش بینایی کودک توسط معاینه کننده آموزش دیده و ارجاع موارد مشکوک به سطح دوم، سطح دوم شامل معاینه توسط بینایی سنج و ارجاع موارد مشکوک به سطح سوم و سطح سوم شامل معاینه توسط چشم پزشک است و سن طلایی درمان اختلال بینایی 3 تا 6 سال است و معاینات لازم در پایگاه ها و مهدهای کودک صورت می گیرد.
وی گفت: این برنامه در شهر تربت حیدریه (پایگاه غربالگری بینایی دانشجو، مهدهای کودک و پیش دبستانی ها) با تعرفه بهزیستی به مبلغ 35 هزار ریال و در روستاها به صورت رایگان اجرا می شود و در موارد خاص کمک هزینه عینک نیز به خانواده های نیازمند پرداخت می شود.
به گفته اقبال نیا: اجرای این برنامه از سال 1389 در پایگاه دایمی غربالگری بینایی دانشجو آغاز و هزار 500 کودک مشکوک شناسایی و 300 عمل جراحی چشم در بیمارستان خاتم الانبیا انجام شده است و امسال نیز غربال 500 کودک و شناسایی 170 کودک مشکوک صورت گرفته است.
شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121 /1744
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم انتشار: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.