سعید آرام روز یکشنبه در همایش روز جهانی نابینایان در بابلسر ، آمار کودکان شرکت کننده در طرح غربالگری را 114 هزار نفر اعلام کرد و افزود که این جمعیت 80 درصد از کودکان سه تا 6 سال مازندران را شامل می شود.
وی اولویت برنامه های بهزیستی مازندران را پیشگیری از اختلالات نابینایی برشمرد و گفت که بر اساس آمارهای ارائه شده ، 80 درصد اختلالات بینایی در کودکان در صورت شناسائی بموقع ، قابل پیشگیری است .
مدیرکل بهزیستی مازندران اظهار داشت : علاوه بر طرح غربالگری ، ارائه مشاروه های ژنتیکی قبل از ازدواج هم از دیگر طرح های پیشگیرانه برای نابینائی است که بهزیستی به صورت جدی بویژه برای ازدواج های فامیلی دنبال می کند.
** حمایت بهزیستی از چهار و 800 نابینا و کم بینا
آرام با اعلام این که هم اکنون چهار هزار و 800 نفر دارای اختلالات بینایی در مازندران زیر پوشش بهزیستی قرار دارند ، عمده ترین مشکلات پیش روی این قشر را عدم توزیع عادلانه امکانات و تجهیزات آموزشی و فرهنگی برشمرد و خواستار رفع این مشکل شد.
وی عدم مناسب سازی فضای شهری را از دیگر موانع پیش روی این قشر برشمرد و اضافه کرد : با مناسب سازی فضای محیط اطراف و توزیع عادلانه امکانات آموزشی و فرهنگی ، می توانیم شاهد بروز استعدادهای بسیار درخشان این قشر باشیم.
مدیرکل بهزیستی مازندران گفت : در طول زمان نیازهای نابینایان تغییر کرده است و امروز معیشت مهم ترین دغدغه نیست ، بلکه حضور در جامعه و ایفای نقش اجتماعی از مهم ترین نیازهای قشر روشندلان است که ما باید فرصت ایفای نقش را برای این افراد مهیا کنیم.
وی افزود : امیدواریم همه ما مسئولان به اشتغال این قشر هم توجه داشته باشیم و نه از نگاه ترحم بلکه به عنوان یک وظیفه زمینه اشتغال و حضور این قشر را در جامعه فراهم کنیم.
23 مهر برابر با 15 اکتبر روز جهانی نابینایان یا عصای سفید نام دارد.
خبرنگار : زینب حبیب پور گودرزی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7328/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.