حمیدرضا پوریوسف روز چهارشنبه در مراسم پایانی نخستین جشنواره‌ تئاتر آیینی مذهبی معلولان خراسان رضوی افزود: هنر از طریق ایجاد هم ‌حسی در جامعه‌ هدف بهزیستی، باعث بهبود روابط اجتماعی شده و منجر به توانمندی فرهنگی اجتماعی مددجویان می شود.
وی با بیا اینکه هیجانات گروهی که با برنامه ‌های هنری اتفاق می‌ افتد، تأثیر بسیار مثبت در بهبود روحیه و تسهیل حضور اجتماعی معلولین دارد، اظهار کرد: حضور معلولان در این رشته هنری باعث هویت‌ بخشی فرهنگی آنان می شود.
وی گفت: هویت‌بخشی دینی و ملی که در این آیین ‌ها تجلی می ‌یابد نیز می‌ تواند زمینه‌ حضور فعال معلولین در جامعه را فراهم سازد.
پوریوسف به سابقه هنر تئاتر در خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: تئاتر، سابقه‌ دیرینه در فرهنگ ایرانی و اسلامی دارد و خراسان رضوی نیز در این رشته‌ فرهنگی دارای جایگاه ممتاز در کشور است.
وی اظهار کرد: هنر دینی و نمایش آیینی به سبب وجود جایگاه دینی استان خراسان رضوی، از اهمیت ویژه ‌ای در این خطه برخوردار است و این استان، از قطب های هنر و نمایش دینی در کشور به حساب می‌ آید.
وی در باره تاثیر هنر تئاتر بر درمان ناهنجاری ‌های روحی گفت: وجود هیجانات غمگنانه و شادمانه، برای حفظ حیات فرهنگی جامعه لازم است و می‌ تواند یکی از راه‌ های کمک به درمان ناهنجاری‌ های روانی باشد.
پوریوسف با اشاره به سابقه‌ برگزاری تئاتر معلولین در خراسان رضوی افزود: اولین جشنواره تئاتر معلولان استان سال 92 در سبزوار برگزار شد و این جشنواره، دومین جشنواره تئاتر معلولان و اولین جشنواره تئاتر آیینی مذهبی معلولین استان می باشد که با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن نمایش استان، جامعه‌ معلولان، گروه ‌های هنری و بهزیستی برگزار شده است.
معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: هنر راهی برای بیان اعتراضات و دردهای درونی معلولین نسبت به جامعه، مردم و مسئولین است.
مسعود فیروزی افزود: شاید اگر این اعتراضات و انتقادات در شرایط عادی و در شکل معمول مطرح شود واکنش منفی مسئولان و دستگاه های اجرایی را به دنبال داشته باشد اما ساختار هنری، جایگاه وسیع ‌تر و مطمئن ‌تر برای بیان مشکلات و انتقادات معلولان فراهم می‌ آورد بدون اینکه عوارض منفی به دنبال داشته باشد.
وی از هنر به عنوان ابزاری برای توانمندسازی فیزیکی معلولین نام برد و اظهار کرد: این امر به ویژه در هنرهایی مانند تئاتر و نمایش که با حضور صحنه‌ ای، حرکات بدن و تکلم همراه است مصداق بارزتری دارد.
وی ایجاد و بهبود اعتماد به نفس و عزت نفس در میان معلولین را یکی دیگر از آثار هنر نمایش بر مددجویان بهزیستی توصیف کرد و گفت: به خاطر نگاه نادرست جامعه به معلولین و همچنین جبر اجتماعی که این قشر در طول تاریخ با آن دست به گریبان بوده ‌اند، این دو حس مهم و انسانی، دچار خدشه شده و هنر می ‌تواند این نقیصه معنوی را ترمیم نماید.
فیروزی همچنین از برگزاری جشنواره کشوری تئاتر معلولان در خراسان رضوی در اوایل سال آینده خبر داد و افزود: در جشنواره منطقه‌ ای امسال نیز که در استان خراسان جنوبی در حال برگزاری است 50 درصد نمایش‌ ها متعلق به استان خراسان رضوی است که مایه مباهات استان و معلولان هنرمند آن می باشد.
جشنواره تئاتر آیینی مذهبی معلولان استان خراسان رضوی با عنوان 'سوگواره' از 22 تا 24 آبان ‌ماه جاری با حضور 9 گروه هنری از چهار شهر مشهد، نیشابور، سبزوار و کاشمر در مشهد برگزار شد.
خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.