سرپرست دادگاههای کیفری یک خراسان رضوی در این مراسم گفت: دادگاههایی که با حضور هیات منصفه برگزار می شوند روال خاص قانونی خود را دارند بطور مثال همه اظهار نظرات این دادگاهها باید ضبط شود و حتی اگر ضرورت داشت ضبط به صورت تصویری صورت گیرد.
حجت الاسلام دهقان افزود: نکته مهم دیگر این است که در دادگاههای جرائم سیاسی و مطبوعاتی حضور هیات منصفه موضوعیت دارد به این معنا که اعضای هیات منصفه حتما باید در این دادگاهها حضور داشته باشند.
وی ادامه داد: وقتی جامعه سالم است که با مجرم از هر قشری برخورد شود و او به مجازات قانونی خود برسد و هیچ فرد خاطی و بزهکاری در جامعه در برابر قانون مصون نباشد.
سرپرست دادگاههای کیفری یک خراسان رضوی گفت: دادگاههای کیفری یک در این استان با پنج شعبه در مشهد مشغول فعالیت هستند که شعبه دوم آن مسئول رسیدگی به جرائم مطبوعاتی، سیاسی و اتهامات مدیران دستگاهها است.
ناصر نبی زاده قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: خراسان رضوی از قطبهای رسانه ای کشور است و 300 مجموعه رسانه ای در قالب روزنامه، هفته نامه، فصلنامه، دوفصلنامه و خبرگزاری در این استان مجوز کار و فعالیت دارند.
نماینده جامعه روزنامه نگاران در دور جدید هیات منصفه مطبوعات خراسان رضوی نیز با اشاره به تبصره سه ماده 38 قانون مطبوعات کشور خواستار تشکیل دبیرخانه هیات منصفه مطبوعات خراسان رضوی شد.
سید جلال فیاضی گفت: با تشکیل دبیرخانه هیات منصفه این هیات دارای متولی می شود و بسیاری از امور اجرایی آن حل خواهد شد بطور مثال اعضای هیات منصفه استان باید بتوانند با تلفن همراه خود وارد محیط دادگستری شوند یا خودروی شخصی شان را در پارکینگ دادگستری پارک کنند.
وی افزود: در دوره گذشته دعوتنامه های اعضای هیات منصفه مطبوعات خراسان رضوی بر روی برگه احضاریه و بدون اشاره به عضویت فرد دعوت شده در هیات منصفه مطبوعات به آدرس ایشان ارسال می شد که صورت مناسبی نداشت و باید این شیوه دعوت نیز اصلاح شود.
او گفت: در دوره قبلی فعالیت هیات منصفه مطبوعات خراسان رضوی هیچکدام از جلسات مصداق علنی شدن نیافت چرا که جلسه دادگاه هنگامی علنی می شود که در آن خبرنگار حضور داشته باشد و در هیچ جلسه دادگاه مطبوعاتی این اتفاق نیفتاد.
خبرنگار: کامیار اسماعیل پور**انتشار: حسین کریم زاده
1922/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.