سید مرتضی بختیاری روز دوشنبه در نشست خبری پیرامون برنامه های دهه آخر صفر آستان قدس رضوی شعار محوری برنامه های دهه آخر صفر را 'عالم آل محمد، امام خردورزی و محبت' اعلام و بیان کرد: برای برگزاری برنامه های مختلف ستاد مناسبتهای فرهنگی در آستان قدس رضوی فعال شده و برنامه های عید نوروز، دهه کرامت و دهه آخر صفر را سازماندهی و برنامه ریزی می کند.
وی ادامه داد: راهبردهای این ستاد در برنامه های دهه آخر صفر تنظیم شعائر و مراسم مذهبی، توجه به سیره امام رضا(ع) در تعمیق و نشر اندیشه دینی و انقلابی آن حضرت، فعال نمودن ظرفیتهای موجود برای جریانسازی فکری و معنوی و توجه ویژه به مهندسی محتوا با در نظر گرفتن دو محور ولایت و شهادت است.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: تاکید تولیت آستان بر محوریت مردم در برگزاری برنامه ها و پذیرایی از زائران دهه آخر صفر است و این نهاد در کنار مردم تلاش می کند بهترین خدمات را ارائه دهد. مردم محوری در برنامه های دهه آخر صفر به ترویج فرهنگ میزبانی کمک می کند بطوری که پارسال 60 هزار نفر از مردم مشهد میزبان زائران در خانه خود بودند.
وی افزود: تدابیر لازم برای پذیرایی از زائران پیاده در ورودیهای مشهد و در داخل شهر با کمک خیرین، تکیه بر ایجاد هم افزایی و استفاده از ظرفیت خادمیاران و گروههای مردمی پیش بینی شده است. در این چارچوب هشت ایستگاه پذیرایی در مشهد و اطراف آن مستقر شده و با برنامه ریزیهای انجام شده و مشارکت خیرین تدابیر لازم برای ارائه خدمات تغذیه، اسکان و درمان به 100 هزار زائر پیاده رضوی اندیشیده شده است.
وی با اشاره به در نظر گرفتن 50 برنامه محوری و هزار و 500 برنامه در داخل حرم مطهر رضوی برای ایام دهه آخر صفر گفت: گستره جغرافیایی و دایره مخاطبان این برنامه ها امسال گسترش یافته و برنامه ها در سطح استانی، ملی و بین المللی با در نظر گرفتن همه سنین و همه اقشار جامعه برگزار می شود.
بختیاری افزود: در ایام دهه آخر صفر امسال آستان قدس رضوی پذیرای چهار هزار هیات مذهبی است که امسال هزار هیات بیشتر از سالهای گذشته در حرم مطهر حضور می یابند و به هر هیات یک پرچم مزین به نام حضرت رضا(ع)، یک بسته نمک متبرک و یک کیسه برنج هدیه می شود. همه هیاتهای مذهبی یک وعده میهمان غذای متبرک حضرت رضا(ع) در مهمانسرای حضرت خواهند بود.
وی ادامه داد: پارسال 280 هزار زائر پیاده به حرم مطهر رضوی مشرف شدند و به آنان 300 هزار وعده غذای متبرک از سوی آستان قدس رضوی داده شد که امسال نیز تلاش می شود زائران پیاده مورد پذیرایی قرار گیرند. 180 مدرسه و سالن ورزشی در سطح شهر مشهد برای اسکان زائران پیاده در نظر گرفته شده است.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به شناسنامه دار شدن ایستگاههای پذیرایی از زائران پیاده و اتخاذ همه تدابیر امنیتی در آنها برای حفظ سلامتی زائران اشاره و بیان کرد: نظارت در اطراف حرم و همچنین بر ایستگاهها به صورت دقیق صورت گرفته و نسبت به تغذیه و آب آشامیدنی زائران از منابع تامین آب حرم مطهر نیز توجهات لازم شده تا مشکلی برای آنان ایجاد نشود.
وی گفت: همه هزینه ها برای پذیرایی از زائران در دهه آخر صفر برعهده مردم است و آستان قدس رضوی در کنار مردم به زائران خدمت رسانی می کند.
وی در مورد ساخت زائرسرا و زائرشهر رضوی در مشهد نیز گفت: تا پایان امسال مرحله نخست پروژه زائرسرا در خیابان چمن مشهد افتتاح می شود. مرحله نخست زائرشهر رضوی که به بهره برداری رسیده دارای 48 بلوک می باشد که هر بلوک 25 واحد و هر واحد پذیرای چهار نفر است و در ایام دهه آخر صفر می توان در زائرشهر پذیرای بیش از هزار و 500 زائر بود.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشار: حسین کریم زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.