به گزارش ایرنا محمدمهدی تندگویان جمعه شب در نشستی با مسئولان سمن های منتخب جوانان خراسان رضوی اظهار کرد: تعداد سمن ها که در ابتدای دولت یازدهم کمتر از 100 مورد بود اکنون به هزار و 600 سمن رسیده است و با توجه به تعداد انبوه سمن هایی که در نوبت و شرف تاسیس هستند تا پایان سال این تعداد به سه هزار مورد خواهد رسید .
وی از عدم اطلاع رسانی در خصوص سمن ها انتقاد کرد و گفت: به چیزی مثل کتاب زرد سمن ها در کشور نیاز داریم. متاسفانه اکنون سمن ها هیچ تعریف مشخصی نداشته و شناخت درستی نیز از فعالیت آنها نزد مردم، نمایندگان مجلس و حتی دولت وجود ندارد.
تندگویان اضافه کرد: متاسفانه عمدتا سمن ها را با رویکرد سیاسی می شناسند و همین نگاههای سیاسی به سمنها آسیب زده و از سویی حرکت در مسیر فعالیت های سیاسی، خود به آفتی در حوزه جوانان تبدیل شده است.
معاون وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: زمانی که برای حضور در انتخابات شورای شهر تهران برای کسب اجازه خدمت یکی از بزرگان اصلاحات رفتم ایشان گفتند مصلحت شهر را قربانی مصلحت حزب خود نکنید، سمنها باید از ورود به فعالیتها و گرایشهای سیاسی پرهیز کنند و مصالح خود را فدای مسائل سیاسی نکنند.
تندگویان، سمن ها را سربازان دستگاه اجرایی در حوزه عمل دانست و گفت: در ستاد، سیاستگذاری بلندمدتی در حوزه سمن ها وجود ندارد. ما به دنبال تدوین سند چشم انداز بلندمدت این حوزه در کشور هستیم، حتی اگر این اقدام به قیمت قربانی شدن ما در این سمت تمام شود.
معاون وزیر ورزش بر لزوم شبکه سازی در سمنها تاکید کرد و افزود: به محض اینکه شبکه سازی را مطرح می کنیم به سیاسی کاری محکوم می شویم .
تندگویان، سازمانهای مردم نهاد را عامل توسعه یافتگی کشورها دانست و گفت: سمنها می توانند راه حل بسیاری از مشکلات را به دولت ارائه کنند. در دنیا به ازای هر 100 نفر یک سمن وجود دارد در حالی که در ایران به ازای هر 15 هزار نفر یک سمن داریم.
این مقام مسئول تصریح کرد: انتظار از سمنها آن است که خود را جدا از دولت ببینند. هر وابستگی به دولت موجب صدمه به سمن ها می شود. دولت حقوق بگیر زیاد دارد و اضافه شدن سمنها به آنها، بخصوص با تغییر دولتها، موجب عدم موفقیت آنها و از بین رفتن محبوبیتشان در میان مردم می شود.
وی با اشاره به اینکه باید از قول و وعده دادن پرهیز کرد و مطابق مقدورات سازمانها سخن گفت، اظهار داشت: در حوزه برنامه ریزی، در حال ایجاد سامانه فراخوان طرح و ایده های سمنها هستیم تا از آنها در برنامه های دولت استفاده کنیم .
وی با اشاره به مطالبات سمنها از دولت گفت: سمنها علاوه بر مطالبه گری، باید دیدگاه مشاوره ای و طرح دادن را نیز در درون خود تقویت کنند .
تندگویان در بخش دیگری از سخنانش گفت: به میزان افزایش شمار سمن ها در استانها، از میزان آسیب های اجتماعی آن استان کاسته شده است، لذا حمایت از این بخش مورد توجه دولت است.
معاون وزیر ورزش و جوانان افزود: برای ارائه تسهیلات به جوانان کارآفرین تا سقف یک میلیارد ریال با بانکها به توافق رسیده ایم. اما اینها همه حمایت است و معتقدیم نمی توان با این تسهیلات سمن تشکیل داد بلکه باید سازمان های مردم نهاد با اتکای به منابع خود شکل بگیرند و بعد از آن از کمکهای دولتی بهره مند شوند .
وی ادامه داد: در بحث سربازی، کسر خدمت و امریه سربازی نیز به دنبال اخذ تخفیف هایی برای فعالان سمنها و یا کسانی که در این قالب کارآفرینی داشته اند اقداماتی صورت داده ایم که تا پایان آبان ماه به نتایجی خواهد رسید .
تندگویان تصریح کرد: استارت آپ ها و فعالیتهای الکترونیک متعلق به جوانان است و امروز این بخش، اقتصاد سنتی را دچار انقلاب کرده است لذا نیاز بیشتری به ورود بیشتر جوانان به این بخش احساس می شود که البته این حضور کاملا مشهود است .
وی حضور و فعالیت سمن های کشوری و موفق در استان خراسان رضوی را قابل تقدیر خواند و گفت: امروز در استان شما همان جایی که محدودیت ایجاد شده بهترین دستاوردها را داشته ایم. محدود کردن همیشه شکست محدود کننده را به دنبال داشته و در نهایت به شکست او می انجامد.
25 سازمان مردم نهاد جوانان خراسان رضوی به این نشست دعوت شده بودند.80 جوان در این گفت و گوی نزدیک حضور داشتند که شماری به طرح دیدگاههای خود بویژه در خصوص حمایتهای اداری دولت از سمنها و لزوم تسهیل ثبت و اعطای مجوز فعالیت برای سازمانهای مردم نهاد پرداختند.
خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
5132/3221
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.